Possible flexibilització dels abonaments de transport amb el teletreball. Estació de Ferrocarrils de Sarrià. FOTO: ACN

MOBILITAT

El transport públic de l’àrea de Barcelona tanca el 2019 amb un màxim històric

Rodalies va registrar 119,3 milions de viatges, un 2,8% més mentre que les validacions als Ferrocarrils es van incrementar un 4,4%, fins als 91,1 milions

El transport públic de l'àrea de Barcelona va tancar el 2019 amb 1.056 milions de viatges, una xifra històrica que representa un 3% més que l'any anterior, segons les dades de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). En concret, s'han registrat 31 milions de viatges més en comparació amb el 2018. Segons l'ATM, tots els operadors de la xarxa han experimentat un creixement "significatiu". Rodalies ha registrat 119,3 milions de viatges (+2,8%) i Ferrocarrils de la Generalitat 91,1 milions (+4,4%). L'increment més pronunciat de l'ús s'ha detectat als autobusos metropolitans amb 102,8 milions de passatges (+7,3%) i als autobusos interurbans amb 41,1 milions de viatges (+6,7%).

En nombres absoluts, el transport que ha guanyat més usuaris ha sigut el bus barceloní, amb un increment de 7,9 milions de validacions. En total, els autobusos de la capital catalana han operat 215,4 viatges. El transport més utilitzat, però, ha tornat a ser el metro de Barcelona. El transport suburbà ha registrat un augment de l'1,1% dels viatges en comparació amb el 2018 i ha arribat als 411,9 milions de validacions.

El Tramvia ha acabat l'any amb 29,8 milions de viatges, un increment del 2,4% en relació amb el 2018. La resta d'autobusos urbans de fora de Barcelona han registrat 44,7 milions de viatges, un 4,3% més que l'any anterior. Els autobusos de la Direcció General de Transports i Mobilitat de la Generalitat han rebut mig milió de validacions, una pujada del 4%.

Pel que fa als títols, les targetes integrades de l’ATM segueixen representant més d’un 75% del total de la xarxa de transport públic de l’àrea de Barcelona. Aquest 2019, a més, ha seguit accentuant-se el lleuger descens de l’ús dels títols multiviatges, com ara la T-10 o la T-50/30, mentre que els abonaments i els títols socials, com la T-mes o la T-jove, han experimentat un increment, assolint un 27% total dels títols anuals. Els abonaments socials de l’ATM són la gamma de títols que més ha crescut (+8%)

La tarifa metropolitana implementada va influir durant tot l’any en el traspàs de títols de 2 zones a títols d’1 zona. En total, es van vendre un 45% menys de targetes de 2 zones, el que, en xifres absolutes suposa 1,2 milions menys, mentre que s’han venut gairebé 2 milions més d’1 zona, prop d’un 6% més.

Veure Comentaris