ARC METROPOLITÀ
Els municipis de l'Arc Metropolità consensuen una aplicació de les Zones de Baixes Emissions
El funcionament de les ZBE, així com les excepcions i moratòries seran conjunts a tots els municipis grans de l'Arc
Els alcaldes que formen part dels municipis de més de 50.000 habitants de l'Arc Metropolità, entre ells Rubí, i que, per tant, estan obligats a implantar Zones de Baixes Emissions per donar resposta a la Llei 7/2021, de 20 de maig, han consensuat establir uns criteris comuns d'implantació que facilitin l'ús de les ZBE i evitin que la seva entrada en funcionament "esdevingui un nou element de desigualtat social".
Les ZBE, que comporten una limitació d'accés dels vehicles més contaminants a determinades zones d'un municipi, es començaran a implantar de manera definitiva el gener de 2025 i el maig de 2025 es començarien a interposar sancions. Tot i això, les restriccions en episodis puntuals declarats de contaminació ambiental començarien durant el 2024.
En el cas de l'Arc, i un cop estiguin totalment implantades, les ZBE funcionaran tots els dies laborables, de dilluns a divendres, de 7 a 20 h, inicialment només als espais cèntrics de les ciutats. No hi podran accedir dins d'aquest horari els vehicles sense l'etiqueta ambiental Zero, Eco, B o C.
Excepcions i moratòries
En aquest acord, es contemplen autoritzacions temporals i moratòries d'accés a vehicles de persones i famílies amb baixos nivells de renda, com també als vehicles de persones autònomes a les quals els faltin com a màxim cinc anys per jubilar-se o als vehicles que siguin necessaris per a una determinada activitat professional.
Així mateix, s'inclouen en les excepcions els vehicles dedicats al transport de Persones amb Mobilitat Reduïda o diagnosticades de malalties que requereixin tractaments mèdics. I també els ciutadans empadronats a la Zona de Baixes Emissions en el moment d'entrada en vigor de la normativa, que podran accedir sense distintiu mentre mantinguin la residència.
Els municipis de l'Arc també han puntualitzat la necessitat d'oferir a la ciutadania l'alternativa d'una oferta de transport públic que connecti els diferents municipis amb horaris i freqüències ajustades a les necessitats i demandes, així com l'aplicació d'una zonificació tarifària coherent amb l'ús que caldrà fer d'aquest transport.
Diferències amb la Generalitat
Els municipis de l'Arc expliquen que la Generalitat ha presentat aquest dilluns als municipis de més de 50.000 habitants una proposta de Decret de ZBE que s'ha treballat d'esquena als ajuntaments, quan les nou ciutats de l'Arc Metropolità ja havien treballat una proposta compartida d'aplicació de les Zones de Baixes Emissions que té en compte les necessitats d'aquests municipis.
Per la seva banda, la directora general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic, Mireia Boya, ha negat en declaracions a l'ACN i TV3, que s'estigui treballant en un decret nou sobre baixes emissions al marge dels municipis, i expressa "sorpresa" per les queixes d'alguns ajuntaments, que atribueix a una "maniobra política". El que sí que ha assegurat Boya és que el que hi ha sobre la taula són uns mínims comuns que hauran de complir els municipis de més de 50.000 habitants l'any vinent, uns mínims que afirma que són fruit d'un treball conjunt dels darrers tres anys amb els ajuntaments catalans d'aquests municipis.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram . També ens pots contactar i enviar informació de la ciutat des d'aquest formulari.
Veure Comentaris