Un dels trens de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. FOTO: Cedida

MOBILITAT

En vigor les noves freqüencies a la línia Barcelona-Vallès

A partir d’ara, circularan trens per l'estació de Rubí cada cinc minuts en hora punta i desapareix el trajecte semidirecte de l'S7

Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) ha posat en marxa aquest divendres 9 de desembre l’increment de freqüències a la línia Barcelona-Vallès. A partir d’ara, en hora punta, és a dir, de 7.30 a 9.30 h, circularan trens per l'estació de Rubí cada cinc minuts, i entre 8,5 i 10 minuts la resta del dia. 

A més, les línies S7 Rubí i S6 Universitat Autònoma es perllongaran fins a Sabadell i Terrassa i, juntament amb la S5 Sant Cugat, desapareixeran com a línies, amb la qual cosa es posa fi als trajectes semidirectes. A partir d'ara, els trens S1 i S2 pararan a totes les estacions i cobriran el servei i parades de les línies S5, S6 i S7.

Aquest és un canvi que caldrà veure com afectarà als usuaris d'aquest trajecte, ja que normalment tenien més probabilitat de poder anar asseguts, ja que Rubí era la parada d'origen i final. De fet, el regidor de Mobilitat de la ciutat, Rafael Güeto, s'ha mostrat satisfet per l'increment de les freqüències de pas però ha lamentat la pèrdua del tren semidirecte de la S7 Rubí.

Així doncs, la línia Barcelona-Vallès passa d'oferir sis trens per hora i sentit cap a Terrassa i Sabadell, respectivament, a oferir-ne dotze en hora punta. També hi haurà trens cada cinc minuts a les estacions de Terrassa i Sabadell, i un comboi cada 2,5 minuts a Sant Cugat

FGC eliminarà la via 0 de Rubí i crearà una única andana central

D'altra banda, FGC eliminarà la via central de l'estació de Rubí i unirà les andanes laterals en una única andana central, tal com ha avançat Ràdio Rubí. S'eliminarà la via 0 a l’interior de l’estació, i es deixarà només un tram d’aquesta per l’estacionament de maquinària de via d’empreses externes i com a via de maniobres de material amb tracció dièsel.

El cost d'aquestes obres serà de 850.000 euros i duraran sis mesos i escaig. Primer caldrà adjudicar l'obra a una empresa, tràmit que encara trigarà uns mesos. 

Nou sistema d'informació al viatger

Fins ara, quan els viatgers de Ferrocarrils arribaven a les estacions es trobaven amb unes pantalles on s'indicava a quina hora passaria el pròxim tren. Des de fa uns dies, FGC també ha implementat una altra novetat. A partir d'ara, en lloc d'indicar l'hora, les pantalles informaran de quants minuts falten perquè passi el següent tren.

Els trens "ja no poden ser més grans" ni hi haurà més freqüències de pas

Fonts de l'empresa han qualificat aquesta ampliació de les freqüències com una de les "més grans actuacions de la història de FGC". La companyia atribueix l'actuació a la creixent demanda que ha patit la línia en els últims anys.

Segons dades de FGC, l'any 2019 la línia Barcelona-Vallès va situar-se en un 66,3% de la seva capacitat, amb una mitjana de creixement de la demanda anual d'un 3,5%. Amb la pandèmia, la demanda va caure i els trens d'aquesta infraestructura van tancar el 2020 amb només un 34,5% de la capacitat coberta per la demanda. Ara com ara, la línia es troba un 57,1% de la seva capacitat.

Amb aquesta dada, FGC admet que hi ha camí per recórrer fins a assolir el límit de la infraestructura. Tot i això, asseguren que l'augment de les freqüències i les actuacions necessàries per poder fer-ho equivalen a fer "quatre salts mortals a la vegada". Tal com afirmen, els trens ja "no poden ser més grans" ni tampoc es podran posar més freqüències en aquesta línia en un futur.

Més enllà de "respondre a la creixent demanda", FGC també defensa que l'actuació respon a la voluntat de "millorar l'oferta per tal que la demanda continuï a l'alça".

La demanda d'una segona estació de Ferrocarrils a Rubí a La Llana 

Rubí, amb prop de 80.000 habitants, compta actualment amb una sola estació de FGC. En canvi, municipis veïns com el de Sant Cugat, amb uns 15.000 habitants més, té 7 parades. 

La construcció d’una segona estació a La Llana està projectada des de fa anys al Pla Territorial Metropolità de Barcelona (2010), al Pla Específic de Mobilitat del Vallès (2021) i al Pla Director d’Infraestructures (2021). Tot i això, aquesta segona estació encara no ha arribat i, en una entrevista al TOT, Marta Subirà, presidenta dels Ferrocarrils des del juny de 2021, descartava aquesta opció en els pròxims cinc anys. 

La segona estació de Rubí s’ubicaria al carrer del Castell, a 1,8 quilòmetres de l’actual, i donaria servei a l’àmbit nord i nord-oest del municipi. Tindria un cost d’uns 16 milions d’euros i una demanda prevista de 4.100 viatgers diaris. Aquestes són les dades que es van oferir en la Declaració institucional de Can Serra del passat mes de setembre, quan l'Ajuntament de Rubí i l’associació empresarial femVallès van fer front comú per reivindicar una demanda històrica que faria possible la connexió dels polígons industrials i les urbanitzacions de la ciutat amb Ferrocarrils. 

El 'metro del Vallès'

El president Pere Aragonès ha estrenat les noves freqüències a la línia del Vallès d’FGC aquest divendres fent el recorregut entre les estacions de Sant Cugat i Vallparadís Universitat, a Terrassa. 

El president de la Generalitat ha destacat que l’increment de freqüències suposarà una millora "molt clara" per als usuaris, ja que significarà que el que fa molts anys que s’anomena col·loquialment el 'metro del Vallès' tindrà, per fi, “horaris de metro”. “Doblant l’oferta en hores punta aconseguirem que els usuaris puguin anar a buscar el Metro del Vallès sense estar pendents dels horaris”, ha afegit.

L'Ajuntament de Rubí denuncia la falta de comunicació de les actuacions de FGC a la ciutat

El primer tinent d'alcaldia, Moisés Rodríguez, i el regidor de Mobilitat, Rafael Güeto, amb el president Aragonès. FOTO: Generalitat de Catalunya – Lali Puig

Entre les autoritats que viatjaven en el trajecte oficial d'aquest divendres també estaven el primer tinent d'alcaldia, Moisés Rodríguez, i el regidor de Mobilitat, Rafael Güeto. Ambdós han aprofitat l'avinentesa per reclamar al president de la Generalitat a reclamar la segona estació de Ferrocarrils a la ciutat. Segons ha informat l'Ajuntament, Aragonès s'ha compromès a visitar Rubí i a estudiar la implantació d'una altra parada d'FGC a la ciutat. 

A més, des del consistori lamenten que els recursos destinats a l’eliminació de la via 0 de l’actual estació no s’hagin abocat a l’estudi informatiu i a la redacció del projecte de l’estació de La Llana i denuncien la falta de comunicació de les actuacions de FGC a la ciutat. “Una situació que esperem que canviï amb la nova presidència de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya”, ha dit el regidor de Mobilitat.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram . També ens pots contactar i enviar informació de la ciutat des d'aquest formulari.

Veure Comentaris