Núria Ventura a la porta de Gràfiques Ventura. FOTO: Estela Luengo

ENTREVISTA

Núria Ventura (Gràfiques Ventura): "Adaptar-nos als canvis ha estat clau per continuar"

Parlem amb la propietària d’aquest emblemàtic comerç de Rubí que ha fet 60 anys a la ciutat

Gràfiques Ventura fa anys que acompanya a milers d’infants en el seu primer dia de classe amb els millors materials escolars. Aquest emblemàtic comerç de Rubí va celebrar 60 anys a la ciutat el passat desembre de 2024, i la seva actual propietària, Núria Ventura, ens ha obert les portes per explicar-nos com ha evolucionat el sector i quina és la seva visió del comerç a la ciutat.

Núria Ventura a la porta de Gràfiques Ventura. FOTO: Estela Luengo

Com va començar Gràfiques Ventura?

Els meus pares, l’any 1964, en veure que es construiria el col·legi Pau Casals al carrer Sant Pere, van decidir comprar el local més proper i muntar una papereria. La papereria ocupava la meitat de l’espai i, a l’altra zona, el meu pare va muntar també la impremta, ja que ell havia estudiat Arts Gràfiques. Fins al 2000, els meus pares van estar al capdavant i van continuar amb la impremta. Quan es van jubilar, la impremta va deixar de funcionar i vaig entrar jo.

Sempre s’ha dit Gràfiques Ventura?

Sí. Quan es van jubilar i la impremta es va aturar, vam pensar a canviar-ho, però tothom ens deia que era un nom característic i que canviar-ho seria perdre l’essència i la identitat que ens caracteritza.

"Canviar el nom seria perdre l’essència i la identitat que ens caracteritza"

Ha canviat molt la botiga des que vau obrir?

Sí, ha patit moltes transformacions. Abans, la venda estava molt centrada en papereria, material escolar i llibreria, però tot ha anat evolucionant i canviant. Ara també oferim articles de festa. Adaptar-nos als canvis ha estat clau per continuar.

"Adaptar-nos als canvis ha estat clau per continuar"

A partir del 2000 passes a estar al capdavant. Sempre has tingut vocació d’estar de cara al públic?

Sí, sempre. La gent m’ho diu molt, i es nota quan una feina t’agrada i et trobes a gust. Jo gaudeixo assessorant les persones. M’agrada estar molt al dia amb el material que surt, i més avui en dia amb totes les al·lèrgies que hi ha. S’ha d’anar molt amb compte amb el material escolar, ja que el fan servir nens petits que tot s’ho emporten a la boca. Per això, moltes empreses estan fent molts estudis per evitar que el material contingui metalls o gluten. És tot un món. Jo gaudeixo assessorant les persones.

"Es nota quan una feina t’agrada i et trobes a gust"

La papereria ha canviat molt amb la digitalització de les aules. Com us heu adaptat?

El que més ens ha castigat amb la digitalització són els llibres de text. Cada vegada les famílies aprofiten més els llibres de generació en generació, i és el que més ens ha perjudicat. Però clar, jo també entenc la situació: els llibres són molt cars. Per això, ara també venem molts articles de festa i, des de la pandèmia, oferim material de belles arts. La gent cada vegada té més interès per les coses creatives.

Pel que fa als llibres, el problema que tenim és que les escoles ofereixen elles mateixes el material, i això afecta moltes papereries.

Antiga façana de Gràfiques Ventura. FOTO: Cedida

Com us afecta la venda online o en grans superfícies?

Cada vegada més gent compra des de casa. És molt fàcil, encara que després ho hagis de retornar perquè no t’han explicat ni recomanat res. També tenim el problema dels grans magatzems, que ho tenen tot i sembla que ho regalin, però s’ha d’anar amb compte amb el que es compra. Han passat els controls europeus? Quan es tracta de nens, mai hi ha prou protecció. 

També feu de punt de recollida?

Sí, som punt de recollida de la marca InPost i SEUR, que tenen moltes marques. Això ens dona molt de moviment, perquè estem en un carrer amb poca activitat i, encara que estiguem a tocar del centre, a la gent li costa venir. És una manera de generar flux de gent, que ens vegin i ens coneguin.

A banda d’això, també som dels pocs negocis de la comarca que venen pirotècnia tot l’any. Van començar els meus pares al 64 i, de fet, som els més antics en oferir-ne. Vam començar a la botiga, després amb casetes, com les de Can Fatjó i Les Torres, i el 2017 vam poder obrir un local. 

"Som dels pocs comerços que venen pirotècnia tot l'any"

Com és la clientela de Rubí?

No és complicada ni exigent. Abans teníem una clientela fidel, però ara ja no tant. Ara la gent que passa pel carrer ens veu i entra, però no hi ha tanta clientela fixa de tota la vida com abans. Tot i això, tenim molts anys d’experiència i fama de tenir de tot, i si no ho tenim, fem el possible per complaure els clients. Tot i que Rubí ha crescut molt i ara som al voltant de 80.000 habitants, encara som la típica botiga de barri on la gent es para a parlar.

Antiga façana de Gràfiques Ventura. FOTO: Cedida

Com trobeu el comerç a Rubí?

Crec que està una mica deixat. Jo per exemple, avui dia, un dissabte a la tarda ja ni obro. Aquest carrer està molt fosc i gairebé no passa gent, i és una llàstima perquè s'hauria d’aprofitar i no centralitzar totes les activitats al centre; Rubí és molt gran i té moltes zones on es poden fer activitats per activar el comerç. 

"Rubí és molt gran i té moltes zones on es poden fer activitats per activar el comerç"

També tenim un problema amb els patinets, passa moltíssima gent per aquí a gran velocitat i és un perill. Estem cansats de dir-ho. Pel centre en passen menys perquè hi ha més vigilància.

Com veus la botiga en un futur?

Mentre jo estigui bé, continuaré jo. El dia que m’hagi de jubilar, si la meva filla vol, l’agafarà ella, però no crec, perquè té la seva vida i la seva feina. Penso en el present. Ja es veurà.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram . També ens pots contactar i enviar informació de la ciutat des d'aquest formulari.

Veure Comentaris