SOCIETAT
El Vallès Occidental reclama els intercanviadors entre Rodalies i FGC
Tot i incloure’s als pressupostos de 2023, no s’ha avançat en la connexió de l’R8 amb l’S1 i l’S2
La connexió ferroviària a l’entorn metropolità de Barcelona parteix d’una radialitat amb la capital que fa que la mobilitat entre les capitals del Vallès Occidental i la de l’Oriental requereixi un temps sovint inexistent. Una de les solucions que el territori ha plantejat de manera reiterada és la creació de dos intercanviadors a Sant Cugat del Vallès, on conflueixen la línia R8 de Rodalies (Martorell-Granollers) amb les línies de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) que connecten Barcelona amb Terrassa (S1) i Sabadell (S2). Tot i que el govern espanyol havia adjudicat un pressupost l’any 2023 per desenvolupar el projecte, no s’ha avançat al respecte, fet que impedeix que la xarxa de trens no capti un gran potencial de viatgers per reduir la mobilitat en transport privat.
Les dues línies d'FGC coincideixen amb la de Rodalies a l’altura de Sant Cugat, un fet que obre la possibilitat de fer una connexió ferroviària a través d’una estació amb intercanviador a cada intersecció. A la línia S1 Terrassa, la parada de l’Hospital General de Catalunya es troba a escassos metres de la cruïlla de les vies, però la de Rodalies es troba força lluny, ja en el terme municipal de Rubí.
Amb la línia S2 hi ha més facilitats, tot i que l’estació de Volpelleres (S2) es troba a un quilòmetre de la Renfe de Coll Favà, una estació infrautilitzada i per on passen molts pocs viatgers.
La reivindicació del territori
L’entitat Fem Vallès és una de les que més insistència ha posat en la necessitat d'interconnectar la xarxa. “Fa 12 anys que ho demanem, vam aconseguir el 2023 que els Pressupostos Generals de l'Estat ho recollissin, però no ha passat res més”, denuncia Manel Larrosa, membre del col·lectiu.
En aquest sentit, assenyala que no s'ha subscrit un conveni entre el Ministeri i la Generalitat per tirar endavant l’obra: “Caldria que ja tinguéssim un avantprojecte per començar a treballar, però no s'ha fet ni se sap qui ho farà”.
Larrosa destaca que és una “obra senzilla”: “No fa falta un gran estudi informatiu, és urgent que es faci aquest projecte, perquè és la inversió ferroviària de tot Catalunya més rendible". En aquest sentit, assegura que els usuaris passarien del milió actual a gairebé uns sis milions de viatgers.
Trencar la radialitat de Barcelona
El territori considera que cal aprofitar la línia R8 de Rodalies per vertebrar el territori sense haver de passar per Barcelona. “Hem de trencar el concepte de mobilitat radial cap a la capital, és bàsic que hi hagi el màxim d'intercanviadors possibles”, reclama el president del Consell Comarcal del Vallès Occidental, Xavier Garcés.
L’aposta passa per connectar un traçat que va de Martorell a Granollers, des del Baix Llobregat fins al Vallès Oriental, passant per l'Occidental, una línia que fins i tot té una parada fantasma just a sota d’un dels principals centres comercials vallesans, el Baricentro (Barberà del Vallès), i que mai ha entrat en funcionament.
“Volem que hi hagi una clara definició de l'enllaç amb la S1 i també amb la S2, per nosaltres és bàsica aquesta connexió dels FGC amb Rodalies, que permetria reforçar aquesta mobilitat amb tots els polígons industrials i d'activitat econòmica de la nostra comarca”, afegeix Garcés.
Pendents del conveni
Fonts de la conselleria de Territori han destacat que el projecte per fer realitat els dos esperats enllaços ferroviaris es troba pendent de la signatura del conveni corresponent entre l'Estat i la Generalitat. És una encomana de gestió entre les dues administracions, que està, doncs, a l'espera de tenir via lliure per a poder-se tramitar.
Concretament, i tal i com es va fer públic el mes d'octubre de 2023, seria el Ministeri de Foment o Adif qui pagaria l'import del projecte de connexió les línies de Rodalies i FGC. No obstant, per determinar l'abast de les actuacions precises per materialitzar els centres d'intercanvi, determinar la seva viabilitat i les afeccions a la xarxa ferroviària existent Adif ha de fer un estudi previ.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram . També ens pots contactar i enviar informació de la ciutat des d'aquest formulari.