La fàbrica Hispano Motor, 1971. FOTO: Carlos Rodríguez Escalona

AIXÒ TAMBÉ ÉS RUBÍ

La fàbrica Hispano Motor, 1971

En aquells temps del franquisme tardà s'organitzaven reunions clandestines de Comissions Obreres en el barranc de darrere la fàbrica

Presentem una fotografia presa el 1971 per Carlos Rodríguez Escalona, dels Servicios Aéreos Comerciales Españoles, i dipositada a l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya, on podem veure la gran nau industrial d’Hispano Motor SA (actual Lombardini España, SL), situada al polígon industrial de Cova Solera.

Situat a la part sud-oest de Rubí i nascut als anys 60, el polígon va ser un dels primers que es van implantar a la nostra localitat, després del de Can Jardí. El seu creixement va ser una mica irregular i sense planificació i no fou fins el 1974 quan es va crear un pla d’ordenació urbanística que també hi preveia edificar habitatges, cosa que, com veiem actualment, no es va portar a terme. El 1975 el polígon de Cova Solera, un dels més grans de Rubí, ocupava 74,78 hectàrees d’ús industrial.

L’empresa a la qual dediquem el present article havia nascut el 1951 amb el nom Hispano Villiers i es dedicava bàsicament a la producció de motors, especialment de motocicletes. El 1965 va arribar a l’estat espanyol la firma italiana Lombardini i Hispano Villiers es transformà en Hispano Motor, SA, per fabricar, entre altres, motors de diesel i de gasolina i maquinària agrícola sota llicència d’aquella empresa transalpina fins a finals dels anys 80. Actualment l’empresa propietària de les naus, situades al carrer de París 1-9, és Lombardini España, que forma part des de 2007 del gran grup industrial nord-americà Kohler.

Situem-nos a principis dels anys 70, època en què es va prendre la imatge que il·lustra el present article. En aquells moments l’empresa disposava a Rubí d’una mica més de 200 persones treballadores, les quals entre el 1972 i el 1973, de la mateixa manera de les que prestaven els seus serveis a la Josa, protagonitzaren diversos conflictes relacionats amb la reivindicació de millores laborals i salarials. Va ser concretament el 1973, època de dificultats econòmiques per a moltes empreses, quan hi hagué a Hispano Motor un acomiadament de dos obrers, que de seguida foren readmesos; també cal assenyalar que els dies 18 i 19 de setembre d’aquell any es va organitzar una tancada, que seria desallotjada per la força pública. Com a anècdota direm que en aquells temps del franquisme tardà s’organitzaven reunions clandestines de Comissions Obreres en el barranc de darrera la fàbrica, com també succeïa en molts altres llocs de Rubí.

A partir de 1975 Hispano Motor va tenir un període d’auge productiu, de tal manera que aquell any exportava productes per un valor de 58 milions de pessetes (uns 350.000 €), mentre que el 1981 la quantitat va pujar a 262 milions (1,574 milions d’euros).

Avui en dia Lombardini España, amb seu a Rubí, es dedica a fer d’intermediària del comerç de maquinària, equips industrials, embarcacions i aeronaus.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram . També ens pots contactar i enviar informació de la ciutat des d'aquest formulari.

Veure Comentaris