Render de com ha de quedar la primera fase de pacificació de l'avinguda de l'Estatut finalitzada

CARTES DELS LECTORS

Avinguda de l'Estatut Rubí: Pacificada de forma incompleta?

"Serà important que la pacificació compti amb més zones verdes, més amplada de voreres i més accessibles, i zones de descans amb mobiliari urbà sostenible"

El pròxim 22 de desembre es compliran 50 anys de la inauguració de l'Avinguda. de Carrero Blanco, modificat el seu nom ja en etapa democràtica a l'actual, avinguda de l'Estatut.

Aquest traçat abans de 1974 discorria per la nostra Ctra. Sant Cugat (La Sala), c/ Cervantes, av. de Barcelona, ​​passeig Francesc Macià, c/ Rafael Casanova, Prat de la Riba i Ctra. Terrassa i que el RubiCentre va saber treure's de sobre i posteriorment peatonalitzar-la en part de forma saludable. Era part de la Carretera Sant Cugat-Terrassa (després es va denominar BP-1503) i que formava part de la llegendària carretera intercomarcal Gràcia (Barcelona) a Manresa.

Des de l'any 2001 es comencen a crear moviments i plataformes per sol·licitar la reconversió en una via més amable en el trajecte per dins de Rubí. Aquí, les competències administratives van ser del nostre ajuntament, però les estructurals queien en mans de Diputació de Barcelona (@DIBA). Així, la darrera gran intervenció en ella, i per part de @DIBA, va ser el 2007, amb una semaforització i creació de passos de vianants a nivell de C/Les Basses-Galícia, després d'un dramàtic accident.

L'abril del 2017 el grup municipal Veïns per Rubí presenta la seva primera moció sobre “Pacificació d'avinguda de l'Estatut”. És acceptada i votada de forma unànime. El maig del 2019 s'aconsegueix, sense dificultats, la transferència de totes les seves competències des de la Generalitat de Catalunya (@GenCat) cap a l'Ajuntament de Rubí i passa a ser un carrer més de Rubí. Això suposava que la BP-1503 quedés interrompuda i sense continuïtat territorial.

En el discurs de la 3a investidura d'Ana María Martínez (17 juny 23), després del seu nou triomf a les municipals de maig-23, proclama literalment “pacificarem de manera immediata l'avinguda de l'Estatut”. Al juliol-23 es presenta una segona moció sobre “Pacificació total de l'avinguda de l'Estatut: fases i seguiment”, on el mateix govern local s'absté manifestant que “ja s'hi està treballant”. Al setembre-23 es coneix un projecte de l'ajuntament elaborat en aquest sentit. Al juny-24 al 2n. Salo Urban Rubí, el tema principal és el projecte de pacificació d'aquesta via, però no es presenta i el govern local torna a parlar de “cicatriu divisòria de la ciutat”, del seu sobrenom “l'autopista”.

Veïns i comerciants de la zona tornen a sol·licitar execucions i no demagògia tan reiterada. I és que aquesta avinguda (que no és tal), no és una via qualsevol dins de la ciutat, encara que sembla que la nostra policia local no disposa de dades històriques sent la segona via en sinistres i la primera en mortalitat viària. L'avinguda de l'Estatut mai no va tenir color polític, encara que alguns es van implicar més que altres.

Després d'anunciar per part del nostre ajuntament que el projecte de pacificació de l'avinguda de l'Estatut es presentaria abans de l'estiu-2024, és a principis de setembre de 2024 quan es dona a conèixer un extens i ben elaborat document denominat “Projecte de Pacificació de l'avinguda de l'Estatut” de 1574 pàgines referit a la seva primera fase.

Al ple municipal del 10 de setembre de 2024 s'aprova després de votació. No va tenir acceptació unànime, comptant amb l'abstenció de tres grups municipals al·ludint a temes com el subsol no drenable, amplada dels escocells i fins i tot a la potencial pèrdua de places d'aparcament…

En aquesta primera fase del projecte (entre Plaça Agricultura i C/ Les Basses-Galícia), es donen a conèixer amb tot luxe de detalls (tipus d'arbres i arbustos, model de mobiliari urbà, materials utilitzats, amplada de les voreres, nou model d'il·luminació, girs prohibits, afectació i actuació a carrers confrontants, etc). Una primera fase que arrancaria previsiblement el setembre del 2025, després de presentar al·legacions, licitar i adjudicar les seves obres.

Una primera fase, d'un total de 3 o 4, de 18 mesos de durada (amb un cost de 5.499.944, 95 euros) i que s'haurien d'encadenar fins a completar tota la seva extensió d'1´9 kms (des de Rotonda Inèrcia -Monument al Mil·lenari) fins al pont de la C-1413 a l'extrem nord) per no demorar en el temps. Ara, acabat ja el termini de presentar al·legacions (que n'hi ha hagut) ve la seva valoració per part del govern local i que algunes possiblement s'acceptaran i d'altres poguessin quedar descartades.

No obstant això, el principal objectiu d'aquesta presumible major execució local en aquest mandat és la PACIFICACIÓ del nostre carrer municipal més gran amb titularitat des del 2019. Transformació i pacificació no són sinònims. Una implica l'altra, però no sempre al revés.

Aquesta via acull uns 18.000 vehicles diaris, dels quals i segons fonts del mateix ajuntament, uns 8.000 són de pas i no rubinencs, inclosos camions de gran tonatge (que segons l'ajuntament des del juny del 2022 quedava restringit el trànsit i que no es va complir -Terrassa-Sant Cugat-). Això significa que el 44,4% del seu ús rodat és per vehicles no rubinencs. És un volum de trànsit gens menyspreable i si comparem per exemple amb el trànsit de Via Laietana de Barcelona, ​​abans de la seva reforma (iniciades el 2022), en proporció i amb un Rubí que té 80.000 habitants, la via rubinenca rep un trànsit 7,36 vegades superior.

L'ara president de @GenCat, Salvador Illa, a la seva visita a Rubí al maig-23 per donar suport a la seva companya de partit, la rubinenca i alcaldessa Ana María Martínez, parlava dels problemes de mobilitat i sanitaris a la nostra ciutat. La nostra alcaldessa afegia que fins ara “a @GenCat no tenia interlocutor ni diàleg”.

A les darreres eleccions autonòmiques (12 maig 2024), el representant de la nostra Generalitat catalana va canviar. És per això, que en aquesta propera execució a l'avinguda de l'Estatut, serà important comptar amb més zones verdes, més amplada de voreres i més accessibles, zones de descans amb mobiliari urbà sostenible, carril bici segur i segregat… però el més rellevant d'aquesta intervenció esperada serà la seva PACIFICACIÓ. Per això aquests 8.000 vehicles que encara la utilitzen com a part de la BP-1503, seria contradictori i gens explicable continuar mantenint i permetent el seu pas.

La barrera del peatge de les Fonts a la C-16 continua sent de pagament amb un preu actual de 3'05 euros per a recorreguts entre Sant Cugat/Rubí a Terrassa. Una de les poques encara a Catalunya i que té vigència fins al 2039. Recordem que des del novembre-2024 el peatge de Terrassa a Manresa s'ha suprimit per @GenCat.

El punt principal, si volem PACIFICAR el nostre carrer avinguda de l'Estatut, és començar a contactar i dialogar (ara sí) amb @GenCat, Departament de Territori (@TerritoriCat) i @DIBA perquè puguin donar alternativa de ruta a aquests vehicles no rubinencs i que no tinguin necessitat d'UTILITZAR EL NOSTRE MAJOR CARRER RUBINENSA.

Instarem el govern central de Catalunya que la mobilitat de Rubí millori i el seu carrer més dramàtic històricament sigui plenament PACIFICAT? Ara i entre iguals, hi hauria d'haver empatia, diàleg i col·laboració entre diverses institucions encara que només fos per color polític. Només així haurem aconseguit que la protagonista s'hagi transformat i PACIFICAT PLENA i finalment.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram . També ens pots contactar i enviar informació de la ciutat des d'aquest formulari.

Veure Comentaris