MOBILITAT
FGC supera la capacitat màxima dels trens a Rubí en hora punta
Un estudi del RACC assegura que l’ocupació del corredor Barcelona-Terrassa és especialment preocupant entre les 8.30 i les 9h
L’entrada en vigor de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) de Barcelona-Rondes farà que 134.000 conductors i ocupants de vehicles contaminants que entren o surten de Barcelona cada dia no puguin fer-ho a partir de l’1 de gener. Això els obligarà a buscar alternatives de mobilitat i es calcula que el 50% d’aquests optarà pel transport públic.
El RACC ha fet un estudi que analitza la capacitat del transport públic als accessos a Barcelona i una de les conclusions més destacades té a veure amb la nostra ciutat: les línies S1 i S7 d’FGC, amb parada a l’estació de Rubí, superen la seva capacitat màxima en hora punta. Es tracta d’una situació que reiteradament han denunciat els usuaris rubinencs, que s’ha vist agreujada des de la posada en marxa de les noves estacions de Ferrocarrils a Terrassa.
De fet, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) registra una ocupació global del 63% a les línies del Vallès i del Baix Llobregat-Anoia. En totes les línies analitzades per la Fundació del RACC, l’ocupació més alta es registra entre les 8.30 i les 9.30h.
En el cas de les dues línies que tenen parada a l’estació de Rubí, les línies S1 i S7, és en la franja 8.30-9h on es registren les dades més preocupants: els trens circulen amb una ocupació del 104%, és a dir, per sobre de la seva capacitat teòrica, un fet que podria comportar situacions de perill per als seus viatgers. Entre les 7.30 i les 8h, l’ocupació és del 66%; entre les 8 i les 8.30h, del 78%; i baixa fins al 57% en la franja 9-9.30h.
Al ramal de Sabadell la situació és menys greu, ja que en cap cas s’arriba al 100% d’ocupació. La franja 8.30-9h és la que registra un major volum d’usuaris (88%).
L’estudi assegura que en cinc línies de Rodalies Renfe també se supera la capacitat
L’informe de la Fundació RACC assegura que Rodalies Renfe té un total de cinc línies on se supera la capacitat màxima en diverses franges horàries, tal com passa a l’estació de Rubí dels FGC. Són les línies R3 (L’Hospitalet de Llobregat-Puigcerdà); la R2 Sud (Barcelona-Sant Vicenç de Calders); la R1 (Molins de Rei-Maçanet); la R4 (Sant Vicenç de Calders-Manresa); i la línia R2 (Castelldefels-Granollers). En aquests casos, els combois ja circulen plens o per sobre de la seva capacitat màxima en hora punta. La línia R8, amb parada a Rubí, no ha estat analitzada en aquest estudi, ja que és una línia que no té destinació o pas per Barcelona. Tot i així, es tracta d’una de les línies amb menys volum de passatgers de tota la xarxa metropolitana.
El bus exprés, una alternativa que no té Rubí
El RACC també ha analitzat el Bus Exprés, la xarxa de transport públic per carretera que ja compta amb 24 línies. L’estudi conclou que aquesta és l’alternativa amb menys incidències i que l’ocupació global és del 75% entre les 7.30 i les 9.30h. Per tant, aquesta és una excel·lent opció per als viatgers de Terrassa o Sabadell, per exemple, si volen evitar els trens més saturats.
Tal com va informar el TOT Rubí al gener, Rubí és una de les poques grans ciutats catalanes sense aquest servei. Sens dubte, aquesta podria ser una molt bona alternativa als congestionats Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya en hora punta. Aquest servei, a més, podria facilitar l’arribada dels ciutadans a zones d’alta demanda on actualment és difícil arribar-hi en transport públic des de Rubí, com podria ser el cas de l’entorn de la Sagrera i Zona Universitària. Els busos podrien accedir-hi de forma ràpida per la C-58 i per la B-23 respectivament. A més, el departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya confirmava llavors al TOT Rubí que no estava previst posar en marxa cap líniaexprés.cat al nostre municipi ni a Sant Cugat, ja que la xarxa “inclou els 40 corredors de mobilitat de tot Catalunya amb major demanda, entre els quals no es troben aquests recorreguts”.