Silvia Falcón, Quirónsalud: “Moltes vegades anem a l’especialista que no toca”
Recentment s’ha incorporat com a directora de Continuïtat Assistencial al territori del Vallès de Quirónsalud
Silvia Falcón compta amb una àmplia trajectòria en medicina familiar, amb gairebé 18 anys d’experiència al CAP del centre de Sant Cugat. Durant dos anys i mig, va exercir com a directora en un CAP de Rubí, i recentment s’ha incorporat com a directora de Continuïtat Assistencial al territori del Vallès de Quirónsalud.
Se’n fa un abús dels especialistes?
Crec que, en certa manera, sí. En l’àmbit privat, sovint la primera opció és anar directament a l’especialista. Si et fa mal el cap, pots pensar que la millor elecció és el neuròleg, assumint que aquesta visita t’aportarà més valor i que, pel fet de tractar-se del cap, la causa ha de ser neurològica.
El que s’està observant, però, és que moltes vegades els pacients van als especialistes que no toca, i això no només no aporta cap valor, sinó que acaba desencadenant un seguit de visites a altres especialitats i proves que no els ajuden realment.
La medicina familiar serviria per això?
Sí, per orientar, endreçar, diagnosticar i tractar. La medicina de família és una especialitat més, com qualsevol de les moltes que hi ha en l’àmbit mèdic. Sovint es té la percepció que en medicina de família no fem res, però no és així. Hem cursat un MIR i una especialitat, igual que un digestòleg o un hematòleg.
La veritat és que la nostra formació és molt completa. Els metges de família que es formen actualment poden suturar, infiltrar, diagnosticar i tractar la majoria de patologies que es presenten al llarg de la vida. De fet, probablement podem resoldre entre el 70 i el 80% de les malalties sense necessitat de derivar el pacient a un especialista.
"El que més m’agrada de ser metgessa de família és poder conèixer el pacient de manera personalitzada"
I encara és més important a l’Hospital?
Sí, aquí i a tots els centres sanitaris. Crec que l’especialitat de medicina familiar és molt important.
Et relaciones amb tothom i tens una visió molt global del pacient, valorant tots els aspectes i considerant-lo en el seu conjunt. Aquí això és un avantatge, perquè treballem amb tots els especialistes i, la veritat, tothom col·labora. Davant de qualsevol situació, estan tots disposats a ajudar.
A més, aquesta valoració funciona en els dos sentits. Per exemple, un pacient pot anar a l’especialista en aparell digestiu per un motiu concret, i aquest li pot indicar que no cal que visiti aquesta especialitat, sinó que el metge de família pot atendre’l adequadament i aportar-li més valor. Treballem així, amb una comunicació bidireccional.
Què és el que més li agrada de ser metgessa de família?
El que més m’agrada de ser metgessa de família és poder conèixer el pacient de manera personalitzada. Quan atens algú durant 10, 15 o 20 anys, acabes coneixent no només la persona, sinó també la seva família: la parella, els pares, els fills i fins i tot els nets, en molts casos. Això et permet entendre com afronta cada situació i com pot reaccionar davant una malaltia, ja que no tothom ho fa de la mateixa manera.
Aquesta proximitat també facilita la comunicació i l’explicació del tractament, i, fins i tot, a agafar una altra opció. Per exemple, si tinc dues opcions d’antibiòtic i sé que el pacient fa torns de feina o passa molt temps fora de casa, optaré per una medicació que només s’hagi de prendre una vegada al dia per assegurar-ne el compliment. Aquest coneixement i la confiança mútua són, sens dubte, el més bonic de la nostra especialitat.
Dra. Silvia Falcón, directora de Continuïtat Assistencial al territori del Vallès de Quirónsalud. Carme de Olazábal
Com es potencia la medicina familiar aquí?
A la web surt com una especialitat més, i, a més, l’hospital disposa de pantalles informatives sobre aquest servei. I no només a Sant Cugat, sinó també a tots els centres Quirónsalud del Vallès: a l’Hospital Quirónsalud del Vallès (Sabadell), al Centre Mèdic Quirónsalud Rubí i al Centre Mèdic Quirónsalud Sant Quirze. A més, intentem orientar el pacient quan demana cita, segons el motiu de la consulta. Si la situació es pot resoldre des de la medicina de família, procurem que la visita sigui amb un professional d’aquesta unitat. I a la inversa, ja que sovint ho podem fer.
També comptem amb un sistema de citació guiada des del servei d’atenció al client. Quan els pacients truquen per demanar hora, se’ls pregunta què els passa. Com que el personal disposa d’un llistat amb els diferents símptomes que pot tractar el metge de família, poden oferir aquesta opció com l’alternativa més adient.
La medicina familiar té futur?
Crec que molt. És cert que els avenços tecnològics han portat moltes especialitats a una superespecialització encara més gran. De vegades, un professional es vol centrar exclusivament en un àmbit concret dins de la seva especialitat, fent servir només una determinada tècnica o aparell, i això és molt interessant. No obstant això, tenir una visió global del pacient és fonamental, i això és precisament el que ens ofereix la medicina de família. Per això, crec que té un gran futur.
"La medicina de família és una especialitat, i la majoria de les patologies que tenim al llarg de la nostra vida les podem resoldre nosaltres"
I per això el grup i l'hospital aposta per això? I per la Intel·ligència Artificial...
Exacte. La intel·ligència artificial ens ajuda, és una eina útil, però no pot funcionar sola. Igual que fa 40 anys no teníem ordinadors i les històries clíniques es feien en paper, després van aparèixer els ordinadors, que van facilitar la feina. Amb la intel·ligència artificial passa el mateix: pot ser un gran suport, però sempre hem de ser nosaltres qui estiguem al darrere.
També ha d'haver-hi intel·ligència humana, no?
Exactament.
En resum, amb què s'hauria de quedar el pacient del servei de medicina familiar?
La medicina familiar és un servei que ha començat fa poc i que estem potenciant a tot el territori del Vallès, ja que és molt important. La medicina de família és una especialitat, i la majoria de les patologies que tenim al llarg de la nostra vida les podem resoldre nosaltres. Si no és així, orientem directament el pacient sobre on ha d’anar i amb qui, perquè li resolguin el problema de la millor manera, evitant que hagi de donar voltes innecessàriament. A més, molts treballem i ens és difícil quadrar horaris amb el metge. Si des d’aquí ja t’han donat una solució o, com a molt, t’indiquen on anar perquè allà trobaràs el següent pas, ens ajuda a tots a oferir una millor qualitat i servei.
Veure Comentaris