Societat
L'ús del català retrocedeix en el comerç de Rubí
Baixen els índexs de retolació i de salutació en català, però augmenten els de disponibilitat
El passat 6 de novembre, la presidenta del Centre de Normalització Lingüística (CPNL) i regidora de Polítiques Lingüístiques de Terrassa, Montserrat Caupena, i el regidor d'Educació i Ocupació de Rubí, Víctor García, van presentar el pla Ofercat, que té l'objectiu de promoure l'ús del català al comerç de Rubí. "Una activitat bàsica de la vida quotidiana i que té un paper fonamental en la construcció d'una societat cohesionada, oberta i integradora", segons la presidenta del CPNL.
Vanessa Bretxa, tècnica d'estudis i indicadors del Departament de Política Lingüística, va presentar els resultats de l'estudi Ofercat 2023, que ha servit de base per a l'elaboració del Pla Ofercat 2024. L'estudi revela que el català és la llengua més usada en la retolació dels comerços de Rubí, amb un índex de 64 punts sobre 100 en la identificativa i de 52 en la retolació informativa. Això significa una caiguda de 12 punts en l'índex d'oferta de català en la retolació identificativa i de 4 en la retolació informativa respecte a l'any 2019.
També ha caigut l'ús del català com a llengua de salutació del comerciant: l'Ofercat 2023 presenta un índex de 24 sobre 100 (13 punts per sota del que es registrava el 2019), però ha augmentat l'índex de disponibilitat lingüística, és a dir, l'adaptació al català per part del comerciant quan el client se li adreça en aquesta llengua (de 57 a 64).
L'evolució dels usos lingüístics al comerç reflecteix, en part, l'evolució demogràfica de la ciutat, en què un 26,9% dels titulars de comerços són persones nascudes a l'estranger. Pel que fa a la població en general, 62% ha nascut a Catalunya, el 18% a la resta de l'Estat i el 21% ha nascut a l'estranger.
Aquestes dades presenten algunes diferències entre sectors: mentre que al de l'alimentació (75 sobre 100) i el de l'oci i la formació (73) el català és pràcticament majoritari en la retolació, baixa força al sector de les finances (58) i de la restauració i l'hoteleria (58). L'índex d'oferta en català en la retolació, però, ha disminuït en tots els sectors. Pel que fa a la llengua, destaquen els 5 punts sobre 100 que presenta l'índex de salutació en l'hostaleria i la restauració, i la caiguda en general de tots els sectors excepte les finances; però la millora de la disponibilitat en tots els sectors, inclosa la restauració, que continua presentant un índex (32) inferior al de la resta (per sobre dels 60).
El pla Ofercat incidirà en els comerços amb més necessitats lingüístiques
La directora del Centre de Normalització Lingüística de Terrassa i Rubí, Teresa Garcia, va presentar el pla, que comptarà amb la col·laboració de tots aquests agents i que inclourà accions formatives, informatives i de sensibilització, impulsarà accions específiques en àmbits com l'hostaleria o la restauració i posarà èmfasi en els establiments amb dèficits lingüístics més significatius, com per exemple els Comerços aprenents: 15 sessions de formació elemental de llengua catalana al mateix comerç, a càrrec d'un tècnic del Servei Local de Català de Rubí, que permetrà que el personal es pugui adreçar als clients amb interaccions senzilles.
Per al CPNL, garantir la disponibilitat lingüística en català en el comerç i la restauració es tracta d'un dret reconegut al marc legal, però també una "aposta per la qualitat del servei i un acte de responsabilitat social corporativa", com va afirmar Caupena. García, per la seva banda, va reafirmar la voluntat de l'Ajuntament de Rubí per incentivar l'ús del català en els comerços i establiments de restauració, mentre que el regidor de Comerç, Ton Brustenga, va valorar la importància de treballar en xarxa, des de les institucions, amb les associacions de comerciants i els agents econòmics locals.
Els plans Ofercat són impulsats per la Secretaria de Política Lingüística del Departament de Cultura - ara Departament de Política Lingüística -, i el Consorci per a la Normalització Lingüística, amb els ajuntaments, per millorar la posició del català en l'entorn comercial. S'elaboren a partir d'estudis d'observació de l'oferta lingüística del comerç, que en el cas de Rubí han estat 441 establiments.
L'Ofercat va arrencar l'any 2000 amb els estudis, i el 2016 es va ampliar amb els plans d'actuació. Tant estudis com plans es repeteixen de manera cíclica a les mateixes localitats cada quatre anys. Després d'una aturada per la Covid-19, els estudis es van reprendre el 2022.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram . També ens pots contactar i enviar informació de la ciutat des d'aquest formulari.
Veure Comentaris