Poseu-vos en la situació. Una operació a cor obert de diverses hores en la qual participa un equip mèdic format per diversos cirurgians, anestesistes i personal auxiliar. Són moments de tensió en els que cada segon que passa és qüestió de vida. En un moment donat i en el menor temps possible la persona que està operant requereix unes pinces o qualsevol altre material quirúrgic. Però aixeca el cap i el que veu són 10 persones més amb la mateixa mascareta i el mateix barret, als qui a penes se'ls hi veu els ulls.
Un metge amb un barret de quiròfan que posi el seu nom i que tingui un disseny d'acord amb la seva personalitat té dos grans beneficis. Primer, humanitza l'entorn quirúrgic per als pacients, sobretot en pediatria però, segon i el més important, facilita la seva identificació entre els companys durant les operacions. Això pot salvar vides.
Aquí radica l'èxit de l'empresa rubinenca Robin Hat, que produeix barrets de quiròfan que incorporen el nom del metge i adopten dissenys de la Frida Kahlo, Spiderman, el Rei Lleó o del Candy Crash.
Entrevistem a Xavier Garrido, fundador de Robin Hat, i a la Carol Esquinas, membre de l'equip i peça clau en l'engranatge d'aquesta petita empresa de Rubí que està fent coses molt grans arreu del món.
Com i quan comença Robin Hat?
XG: La idea sorgeix en el 2014, i per casualitat. En aquella època treballava per a la indústria farmacèutica i tenia contacte amb metges i cirurgians. En un moment donat se'm va ocórrer demanar-li a una persona que es feia a si mateixa els barrets que em fes alguns per portar-los de regal als meus clients. Vam començar amb un, dos...i va tenir molt d'èxit.
D'on prové l'original nom de l'empresa?
XG: El nom té una història al darrere. Vam pensar que podríem vendre barrets i alhora destinar una part a accions solidàries dins l'àmbit de la medicina. Tenim una part que és innegociable i forma part de l'ADN de Robin Hat que és ajudar a oenagés i fer campanyes d'acció solidària. De fet, ja en els nostres inicis al 2014 vam contribuir a la Marató de TV3. Ara estem destinant part dels beneficis a la Fundación Curarte i també col·laborem amb els pallassos d'hospital Pallapupas.
La seu de l'empresa està a Rubí. La producció dels barrets la feu exclusivament aquí?
XG: Ara mateix tenim quatre punts de fabricació: a Rubí, Mataró, Matadepera i a Barcelona. I estem buscant algun lloc més per ampliar la producció.
La vostra empresa ha travessat l'anomenat "vall de la mort"?
XG: Sí, i l'hem superat. De fet l'any passat vam haver de suspendre les vacances i posar-nos a treballar. Però la idea continua intacte i quan tens un objectiu marcat és molt difícil sortir del camí traçat.
Quantes persones treballen a Robin Hat?
XG: Directament, ara mateix som cinc. Indirectament comptem amb proveïdors de teixit, estampador, gent que ens posa els logotips. També tenim dos becaris que ens han escollit per venir a fer aquí les seves pràctiques.
Aquest dijous rebeu el Premi Cambra 2019 a la iniciació a la internacionalització. Fins a on arriben els barrets de Robin Hat?
XG: Ara mateix arriben a Mèxic, Estats Units, Xile, Austràlia, Nova Zelanda, Japó, a Europa òbviament. De fet cada vegada que aconseguim arribar un nou país ho indiquem en el nostre mapa. Marquem el que estem fent i tot el que ens queda encara per fer. Nosaltres ara tenim seu permanent a Xile, que dóna cobertura a la resta de Llatinoamèrica.
Què significa per a vosaltres aquest guardó?
XG: Primer, ens reforça molt. El nostre dia a dia va molt de pressa i rebre un reconeixement a la bona feina feta per la nostra gent i la nostra empresa ens anima molt. A més, ens dóna prestigi i interès, evidentment.
Qui fa servir aquests barrets?
XG: El nostre públic objectiu són cirurgians, infermeria, odontologia i veterinaris.
Són d'un sol ús?
XG: No, són de roba i es poden rentar. A més, aguanten molt bé altes temperatures. Tot i això, hi ha professionals que ens demanen 30 o 40 unitats l'any per ell sol.
On radica l'èxit dels barrets de Robin Hat?
XG: Per començar, mostres la teva personalitat amb el barret i qui ets. Això té molt a veure amb la teva actitud davant la professió.
Normalment quan vas a un quiròfan, a excepció d'un part, no és una molt bona notícia, però sabem que veient els barrets del personal sanitari el pacient entra una mica més relaxat. A més, torna a venir un corrent que no havia d'haver marxat mai, que és la l'humanització del quiròfan.
Per últim, la filosofia de Robin Hat encaixa amb el lema que ser seriós no significa ser avorrit.
Robin Hat té uns dissenys molt divertits i creatius. Com ho feu?
CE: Als professionals els hi agrada sentir-se bé i alhora fer sentir bé als seus pacients.
Quines tendències en disseny de barrets hi ha ara?
CE: Aquest estiu és tendència els barrets amb dibuixos de llames, hem fet una col·lecció que ha triomfat molt. L'any passat estaven molt de mode els unicorns i els flamencs. A més, fem edicions limitades, com la de Toy Story 4 .
De totes maneres, el barret de quiròfan amb més èxit de la història de Robin Hat és el del 'comecocos'.