El ple municipal del mes d'octubre, que s'ha celebrat aquest dimarts, ha aprovat una modificació de crèdit per poder destinar 201.653,79 euros al projecte de rehabilitació de l'edifici Casino, arran d'una revisió de preus de les obres. Com ha explicat la regidora d'Obra Pública, Marta Oliva, es tracta d'una revisió de preus demanada per l'adjudicatari acollint-se a una llei que li ho permet, per fer front a l'increment dels preus dels materials derivat de la guerra d'Ucraïna.
Pràcticament tots els grups municipals han volgut dir la seva en aquest punt. La portaveu de l'AUP, Marina Dolset, ha recordat que les obres de rehabilitació del Casino acumulen un sobrecost de més d'1,5 milions d'euros, i ha criticat que s'estiguin posant "tots els ous en un mateix cistell", destinant massa diners a un projecte "megalòman" i que encara no té un pla funcional i d'usos definit.
En una mateixa línia s'ha expressat Juan José Giner, del PP, que tot i entendre les dificultats dels últims anys per tirar endavant les obres i l'increment dels preus, considera que el sobrecost és massa elevat per un equipament la data d'inauguració del qual "continua essent una incògnita" i que, com molts altres projectes, pot acabar convertint-se en una "nova decepció" per a la ciutadania.
Vox ha posat l'accent en els projectes dels quals es retiraran els diners per incrementar la partida del Casino, que el govern no ha especificat quins són. La seva portaveu, Nerea Andrés, ha dit que la seva formació creu que "té altres necessitats on abocar aquests 200.000 euros, com per exemple la seguretat ciutadana o més recursos per a la Policia Local".
Montse Soler, d'ERC, també ha fet referència a l'elevat cost de la rehabilitació del Casino, que els republicans consideren "faraònica i sobredimensionada" mentre altres equipaments culturals pateixen "manca d'inversió i manteniment", com ara La Sala o l'Espona.
La modificació pressupostària s'ha aprovat amb els vots favorables de l'equip de govern (PSC i En Comú Podem) i Veïns per Rubí.
La mobilitat, un dels temes centrals del ple amb tres mocions
El model de mobilitat ha estat un dels protagonistes del ple, ja que fins a tres mocions hi feien referència: la d'ERC per millorar la il·luminació als passos de vianants, la d'ERC i l'AUP per impulsar mesures urgents per afavorir l'ús de la bicicleta i la del PP que proposava crear zones de "Petó i adeu" als entorns escolars i altres equipaments com residències o CAP. El primer text s'ha aprovat per unanimitat, però els altres dos han estat tombats.
El text dels republicans i l'Alternativa ha trobat la negativa de Veïns per Rubí, per determinades qüestions tècniques, i la del govern municipal, ja que el primer punt obria la porta a permetre la circulació de bicicletes i patinets per l'illa de vianants, que actualment està totalment prohibida. Els grups proposants han exposat que mentre aquests vehicles de mobilitat personal tenen prohibit el pas durant tot el dia, hi ha determinades franges en què "hem de conviure amb camions de 3.500 quilos", com ha argumentat Xavier Corbera (ERC). És per això que consideren que, si aquests camions poden passar respectant unes franges i una velocitat màxima, també s'hauria de poder estudiar que en passin d'altres, com les bicicletes o els patinets, establint una normativa concreta.
El govern, però, no ho veu de la mateixa manera: com ha explicat el regidor de Mobilitat, Rafael Güeto (PSC), aquesta mesura generaria encara més confusió i problemes de mobilitat, alhora que ha defensat que actualment ja es controla i se sanciona els conductors de patinets i bicicletes per tal de garantir la convivència amb els vianants. Així, per al govern cal seguir aplicant aquesta mesura a l'illa de vianants i fer servir els circuits alternatius i que permeten la circulació dels vehicles de mobilitat personal.
Per altra banda, tots els grups municipals excepte el PP i Vox han rebutjat la moció dels populars que proposava la creació de zones de "Petó i adeu": "Es tracta d'una proposta que no només no solucionaria el problema, sinó que potser l'agreujaria", ha reblat Andrés Medrano, regidor de Medi Ambient, que també ha defensat que cal tendir a aconseguir que no sigui necessari anar a l'escola amb cotxe, cosa que, a més d'un problema de mobilitat, col·lideix amb el "dret a la salut".
La moció del PP només ha tingut el suport de Vox, que ha dit que votar en contra de la moció és "classista", ja que moltes persones no tenen temps d'anar-hi caminant o esperar l'autobús.
La contaminació i el soroll que generaria aquesta mesura, les cues que es formarien, les places d'aparcament que es perdrien, el fet de no aprofitar el "temps de qualitat" que suposa anar a l'escola caminant o amb transports sostenibles, la no generació d'hàbits de mobilitat saludable o la protecció de la base de la piràmide de la mobilitat, que són els vianants, han estat els arguments principals per votar-hi en contra de tota la resta del ple.
Pel que fa a la resta de mocions, s'ha aprovat - després d'incorporar algunes esmenes per part del govern - la moció per millorar la recollida de l'oli usat a Rubí, amb la incorporació d'esmenes que tenen en compte el projecte ja existent del Rubiclak, la del foment de l'ús del català presentada per l'AUP, amb els vots en contra de PP i Vox i l'abstenció de l'equip de govern i VR, i la de suport a la Llei Catalana Trans, amb el vot en contra de Vox i l'abstenció del PP.
Altres tràmits
La sessió plenària ha servit per aprovar inicialment la modificació del Reglament Municipal del Servei d'Atenció Domiciliària o Teleassistència, per adaptar-lo a la realitat demogràfica i social de les persones grans del municipi, prioritzant les persones més vulnerables per raons d'edat, manca de suport familiar, discapacitat o dependència.
En un altre àmbit, s'han aprovat dues modificacions puntuals del Pla General d'Ordenació: inicialment, alguns articles de les Normes Urbanístiques que regulen les construccions auxiliars a les zones d'edificació aïllada; i provisionalment una modificació puntual del PGO a diversos àmbits: la Rambleta de Joan Miró, l'àrea esportiva de Can Rosés, el carrer Mallorca i Can Tiraïres.
Finalment, s'ha aprovat inicialment l'Ordenança reguladora de l'administració electrònica, que aviat quedarà exposada públicament durant 30 dies hàbils per poder-hi presentar reclamacions, al·legacions i suggeriments.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram . També ens pots contactar i enviar informació de la ciutat des d'aquest formulari.