La darrera reunió de la Mesa d’Abocadors ha aportat nova informació referent al futur de l’abocador de Can Balasc. L’Ajuntament de Rubí ha anunciat que el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya ha atorgat, provisionalment, l’autorització ambiental necessària per posar en marxa l’activitat de l’abocador a l’empresa Arrins SL, promotora de les obres del dipòsit de residus. Aquesta autorització ambiental és, junt amb la urbanística, una de les dues llicències burocràtiques requerides per obrir l’abocador.
De la mateixa manera, l’Ajuntament també ha anunciat que el departament pertanyent a la Generalitat ha desestimat o no ha donat resposta a les al·legacions de caràcter ambiental presentades el passat juliol. Tècnics municipals han deixat clara la voluntat de seguir explorant la resolució del conflicte per la via administrativa: l’Ajuntament tornarà a enviar les mateixes al·legacions.
El consistori valora que aquesta estratègia continuista els pot dur a bon port considerant les «mancances de caire tècnic, experimental i jurídic» de l’expedient de resposta a les al·legacions rubinenques. En el cas hipotètic d’haver d’avançar per la via judicial si la resolució definitiva anés en la mateixa línia, els serveis jurídics de l’Ajuntament confien que una impugnació judicial tindria «un recorregut considerable».
L’alcaldessa de la ciutat, Ana Maria Martínez, també present a la mesa, ha informat que la propera reunió entre Ajuntament i Generalitat s’ha ajornat a 18 de febrer. «Abordarem totes les vies possibles per veure quines possibilitats tenim», ha afegit.
El forat de la discòrdia. FOTO: Arxiu
El fet que la Generalitat consideri que l’abocador de Can Balasc és un dipòsit de residus perillosos en lloc d’un dipòsit de residus inerts, tal com l’Ajuntament diu que estableix la normativa; la no-existència d’un estudi mediambiental de l’entorn de l’abocador que hauria de ser necessari o les incoherències presentades per Arrins SL en la suposada capacitat del dipòsit residual –la llicència atorga a l’empresa un volum d’1.085.000 m³ mentre que al forat excavat només n’hi caben 958.000, diuen des del consistori– són algunes de les incoherències detectades pels tècnics de l’Ajuntament.
La plataforma Rubí sense Abocadors, que ha denunciat extensament les conseqüències que creuen que provocaria l’abocador, ha participat activament a la reunió. Repassant la resposta institucional a les al·legacions de la plataforma, Montse Rousse ha recordat que havien demanat «que hi havia una necessitat d’avaluació ambiental» de l’abocador sobre «les activitats veïnes» per tal de saber-ne les repercussions. Davant la negativa del Departament de Territori a concedir-ho, Rousse ha remarcat l’elevada quantitat d’autoritzacions ambientals vigents a Rubí, 86, en contraposició amb ciutats veïnes com Sant Cugat, amb 23. «Deuen ser més logístiques i menys contaminants, les empreses de Sant Cugat», concloïa irònicament.
La membre de la plataforma s’ha mostrat sorpresa que l’autorització ambiental concedeixi a Arrins la gestió de residus tant industrials com comercials a l’abocador tenint en compte que, inicialment, l’empresa només demanava gestionar-ne d'industrials. Rousse ha recordat que els residus comercials són de tinença municipal.
No només la plataforma Rubí sense Abocadors ha assistit a la mesa. Membres de plataformes de veïns de la zona i familiars i directius de l’escola Rivo Rubeo, afectada per la proximitat a Can Balasc, també s’hi han personat per tal de resoldre dubtes i aportar llum a la resolució definitiva d’un conflicte que segueix posposant-se dues dècades després del seu inici. Mentrestant, l’abocador no es posarà en marxa fins que es resolguin totes les al·legacions pertinents i l’empresa promotora obtingui les llicències necessàries.
Brossa, brossa i més brossa. FOTO: Plataforma Rubí sense Abocadors