Un nen de vuit anys amb autisme de Sant Cugat s'ha quedat sense casals d'estiu. Ni dues setmanes després d'haver-los començat al Centre d'Educació Especial Ca n'Oriol de Rubí, la direcció de l'AMPA del centre, que és qui gestiona els casals, va comunicar a la família que l'infant no podia continuar-hi perquè no han pogut oferir "un espai segur" ni a ell ni a la resta de companys amb qui comparteix els casals.
Aquests casals, als quals el nen ja hi havia participat anys enrere, estan destinats exclusivament a persones amb discapacitat intel·lectual. L'AMPA rep una subvenció de l'Ajuntament de Rubí per poder-los tirar endavant, ja que és un projecte sense ànim de lucre impulsat per les famílies del centre. De la quarantena d'infants que enguany participen en el casal, al voltant de 10 són de Sant Cugat, segons expliquen des de l'AMPA al TOT.
"Mai havíem tingut cap problema, estàvem encantats", explica Mar, la mare del nen, que remarca la seva sorpresa quan el dimarts 16 de juliol van dir-li que no portés més el seu fill al casal. "És un casal per a infants amb discapacitat i ens han fotut la patada". Les explicacions que van donar a la família, segons la mare, és que l'infant tenia un comportament "molt agressiu" i que no es podia "estar amb ell". Una problemàtica que, assegura, no se li va traslladar fins al dia que van comunicar-li l'expulsió del seu fill. "No em van avisar de res, tampoc a les observacions diàries que els monitors indicaven a l'agenda", diu Mar.
La direcció de l'AMPA va tornar a la família els diners corresponents als dies que restaven de casal. L'infant estava apuntat durant tot juliol i la primera setmana de setembre, de dilluns a divendres, de 9 a 17 hores. Durant l'any també havia participat, al mateix centre, al casal de lleure setmanal dels dissabtes i a una activitat a un càmping durant tres dies el maig.
Les explicacions de l'AMPA
En un correu electrònic enviat a la família, la direcció de l'AMPA del Ca n'Oriol va informar-los que el nen no podia continuar realitzant el casal d'estiu a partir del 19 de juliol a causa de les "dificultats" que es trobaven "diàriament" per atendre les seves necessitats. En el missatge, l'AMPA també assegura que no tenen un entorn on l'infant "pugui a dur a terme les activitats previstes amb la resta d'usuaris del casal" i que no han aconseguit que s'adaptés a la resta dels usuaris i als monitors, malgrat "consultar als professionals del centre" i "buscar estratègies" per poder-lo ajudar.
L'AMPA també indica en el correu que la situació "se'ls ha anat notificant en recollir al nen a les tardes i mitjançant l'agenda". Uns fets que la mare de l'infant nega. Pel que fa a les observacions a l'agenda, a la qual el TOT ha tingut accés, hi ha anotacions del 3 al 16 de juliol. Exceptuant els dies 11 i 12 de juliol, en els quals no hi ha res escrit, a la resta de dies hi ha les observacions dels monitors. "Hem estat a la piscina i s'ha portat genial", "bastant nerviós, el taller de cuina li ha agradat" i "ha estat nerviós en alguns moments, la resta bé" són algunes d'aquestes observacions. Només hi ha un dia, el 15 de juliol (un dia abans que l'AMPA prengués la decisió d'expulsar-lo), en el qual s'indica que se li ha hagut de donar la "pastilla de rescat", que s'utilitza per tractar els episodis més greus.
L'AMPA organitza els casals amb la col·laboració d'APDIR, l'associació de persones amb discapacitat intel·lectual de Rubí. Des de l'entitat expliquen en declaracions al TOT que haver mantingut el santcugatenc al casal hauria estat "una irresponsabilitat" perquè no estava en l'espai "adequat ni segur". "L'AMPA no ha volgut córrer riscos", apunten des d'APDIR, que també expliquen que aquesta situació representa "una frustració" per no haver estat capaços d'oferir a l'infant aquest espai de seguretat.
El grau de discapacitat del nen provoca que formi part del grup de la regla 1-1, és a dir, sempre ha de tenir un monitor assignat exclusivament per a ell, encara que estigui participant en alguna activitat amb altres infants. Tot i això, un altre dels arguments que utilitzen per justificar l'expulsió del santcugatenc és que no s'estava assolint l'objectiu de "socialitzar amb la resta de companys". "Tenir-lo sol amb un monitor no és l'objectiu, és un projecte de lleure", diuen des de l'entitat.
Un altre repte al qual s'han enfrontat des de l'AMPA i APDIR, segons diuen, és que l'infant no està matriculat al centre de Ca n'Oriol, i que, per tant, els "manca informació". Un argument que la mare de l'infant rebat, ja que diu que el seu fill feia gairebé tres anys que participava de diverses activitats de lleure al centre i que els monitors i els coordinadors el coneixien.
Un casal a Rubí per a nens de Sant Cugat
Més enllà d'aquest cas, des de l'AMPA del Ca n'Oriol apunten cap a l'Ajuntament de Sant Cugat per la manca d'una escola d'educació especial al municipi. "L'Ajuntament de Rubí subvenciona uns casals per a nens de Sant Cugat", diuen des de l'associació, que fins i tot van contactar amb el consistori santcugatenc per explorar algun tipus d'ajuda. "Ens van dir que no hi ha diners", lamenten.
A Sant Cugat també hi ha moviments per demanar una escola d'educació especial. El setembre de l'any passat, l'entitat santcugatenca Acompanya'm va engegar una campanya a través de Change.org per demanar la construcció d'un centre d'aquestes característiques. A la campanya, l'entitat remarcava que al municipi hi ha més de 300 infants de 0 a 15 anys amb discapacitat intel·lectual, i que a molts els derivaven a centres de fora de la ciutat com Ca n'Oriol, Bellaire i Flor de Maig (Cerdanyola del Vallès) i Taiga (Barcelona).
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram . També ens pots contactar i enviar informació de la ciutat des d'aquest formulari.