Arriba a Rubí el cabaret musical "Ocaña, Reina de Las Ramblas”, de la mà del cantant i intèrpret Joan Vázquez, qui es transforma en José Pérez Ocaña: artista, performer i precursor en la defensa dels drets LGTBIQ+, que va viure en la Barcelona preolímpica procedent de la seva Cantillana natal, a Sevilla.
“El públic es trobarà una festa que celebra la figura de l’artista i icona Ocaña, que les generacions joves, sobretot, ens estan agraint que la tornem a celebrar. Va ser una persona que va canviar el curs del moviment LGTBIQ+, aquí a Barcelona i a tot el país en l’època de la transició”.
L’actor i músic barceloní, de 40 anys, es fica a la pell del sevillà que es “va fer seva la plaça Reial i Les Rambles” i que protagonitzava performances amb un seguici de persones “per reivindicar els drets de les minories i el seu art”.
I és que Ocaña, a més d’activista també era pintor naïf. El seu art i ser un personatge conegut no va impedir però, que més d’una vegada acabés detingut a la Model de Barcelona o que patís agressions per part de la policia.
Preguntat per l’essència del personatge que interpreta, Joan Vázquez destaca la seva “humanitat” i afegeix que “era un artista però persona per sobre de tot. Les seves processons per la Rambla eren per reivindicar i per donar alegria. Això sempre fa falta. El seu missatge és de rabiosa actualitat i el seu llegat és viu”.
Per a en Joan Vázquez, interpretar Ocaña amb accent sevillà ha estat relativament fàcil, ja que part de la seva família és andalusa. “El que realment costa és tenir-lo suficientment a dins com per actuar i sentir que forma part de tu, no recordar haver-lo de fer. Més enllà de l’accent no volia imitar-lo perquè el director insistia en què no anéssim per aquí, però sí volia ser fidel a com ell s’expressava”.
L’intèrpret afegeix que damunt l’escenari el públic es trobarà un musical, amb las ‘coplas’ que l’Ocaña cantava al Café de la Ópera, quan acabava les seves particulars processons per les Rambles de Barcelona. Les cançons estan acompanyades per la guitarra del Marc Sambola, que també és compositor i el director. A més, durant la representació hi ha alguna projecció i testimoni de l’Ocaña en algun dels seus viatges pel món, “un document que la gent aprecia moltíssim”.
Joan Vázquez representa Ocaña a l'escenari i està acompanyat de la guitarra de Marc Sambola. FOTO: Cedida
Ocaña era homosexual i no se n’amagava, amb el que això comportava en l’època de repressió franquista. “Representa el moviment LGTBIQ+ i va ser un dels pioners, tot i que ell deia que era molt més que un maricón, que li carregava tot el rotllo dels homosexuals. Està en voga tot això perquè, realment, les etiquetes les hem de poder superar”.
En aquest sentit, Vázquez es refereix a la dicotomia que s’associa a les etiquetes. Per una banda ajuden a donar visibilitat però, per l’altra, superar-les o no haver de parlar-ne d’elles significa que el que representen està normalitzat.
Preguntat per si l’Ocaña, que va morir en el 83, estaria més content amb les Rambles d’avui dia, en Joan Vázquez opina que estaria molt enfadat per “tota la neteja que va haver pels Jocs Olímpics i que tot el Raval deixés de ser el que era en el seu dia. Hagués lluitat per mantenir l’essència”.
Tot i això, i un cop superada l’allau de turistes i creuers, l’actor considera que Ocaña tornaria a intentar recuperar les Rambles de sempre. “Aprofitaria la volada de turistes per baixar mig despullat per les Rambles per crear una mica de jaleo i, segurament, tornaria a l’essència d’aleshores”.
‘Ocaña, Reina de las Ramblas’, sota la direcció de Marc Rosich, es representa des del 2018, ha passat per multitud d’escenaris i ha rebut diversos premis. A Rubí es podrà veure el pròxim diumenge 4 de desembre al teatre municipal La Sala, a les 18:30 h.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram . També ens pots contactar i enviar informació de la ciutat des d'aquest formulari.