Els estudis anomenats STEM, aquells relacionats amb la ciència, la tecnologia, l'enginyeria i les matemàtiques, tenen una menys dones que homes. Tot i que sembla que s'està treballant per revertir aquesta situació, encara queda molta feina per fer. Amb dades de l'Observatori del Vallès Occidental, veiem que a la comarca, només el 26,2% de les persones que cursen estudis d'enginyeria, indústria i construcció són dones. Aquesta xifra encara es redueix més quan parlem dels ensenyaments en tecnologies de la informació i les comunicacions (TIC), arribant a tan sols un 12% de població femenina.
A la nostra societat hi ha tot un seguit de feines que tradicionalment s'han vist com a "coses de noies" i altres com a "coses de nois", amb valoracions econòmiques i socials diferents. Això és el que es coneix com a segregació laboral de gènere. Bàsicament, estem parlant de segregació quan veus que hi ha més dones o homes en certes feines o sectors, sense equilibri. Però per entendre això cal saber com funciona l'elecció de les branques d'estudi entre els joves.
Les dades d'estudis en curs del Cens de 2021 presentades per l'Observatori ho deixen ben clar: les dones escullen més els estudis que tenen a veure amb l'educació, la salut o els serveis socials i els homes tots els que tenen a veure amb STEM. De fet, al Vallès Occidental, veiem una clara tendència de feminització en el sector educatiu, on el 80,9% de les persones matriculades en ciències de l'educació són dones. A més, un 73,6% de l'alumnat en àrees relacionades amb la Salut i els Serveis Socials també són dones, juntament amb un 70,7% en àrees com Agricultura, Ramaderia i Veterinària.
A les disciplines de Ciències socials, periodisme i documentació, les dones ocupen un 63,3% dels llocs, mentre que en les d'Arts, humanitats i llengües arriben al 60,3%. No obstant això, trobem una major equitat en programes relacionats amb Negocis, Administració i Dret, on les dones representen un 53,3%.
Per contra, en els estudis de TIC, observem una presència molt masculinitzada, amb només un 12% de dones. I en àrees com Enginyeria, Indústria i Construcció, la representació femenina només arriba al 26,2%.
Foment de les noies a la ciència des de les aules
L'enginyera tècnica en química, Jéssica López, que treballa a l'àrea d'I+D de l'empresa B.Braun, va ser una de les dones que fa unes setmanes van impartir xerrades a diferents centres de Catalunya, també a Rubí.
Jéssica López, enginyera química de B.Braun. FOTO: Estela Luengo
López explica que les nenes sí que tenen curiositat per aquestes àrees, però cal que es fomenti el paper de la dona en aquests àmbits i que es destaqui que no són menys capaces que els nens per fer-ho. "Molts cops, per raons socials i prejudicis, els nens senten que estan més destinats a dedicar-se a aquestes branques". L'enginyera també destaca la importància de tenir referents, "Hem de lluitar per trencar amb aquests estereotips perquè així les pròximes generacions tinguin més referents".
"Hem de lluitar perquè així les pròximes generacions tinguin més referents femenins"
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram . També ens pots contactar i enviar informació de la ciutat des d'aquest formulari.