Preguntem als rubinencs sobre les noves freqüències de Ferrocarrils i l'eliminació de l'S7

També demanem l'opinió sobre la controvertida limitació temporal dels patinets elèctrics al transport públic

El passat 9 de desembre, Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) va posar en marxa les noves freqüències a la línia Barcelona-Vallès, amb un increment de pas de trens en hora punta per l'estació de Rubí. Així doncs, entre les 7.30 a 9.30 h els combois passen cada per Rubí Centre cada cinc minuts, i entre 8,5 i 10 minuts la resta del dia, amb la intenció de convertir-lo en el "metro del Vallès".

A més d'aquests canvis però, la companyia ferroviària va decidir eliminar la S7 Rubí, un tren semidirecte que feia el trajecte d'anada i tornada des de plaça Catalunya fins a la ciutat però que no parava en totes les estacions. El motiu de FGC per eliminar aquesta i altres línies que no feien tot el recorregut ha estat amortitzar al màxim la capacitat de la infraestructura. 

A banda de tot això, l'Autoritat del Transport Metropolità ha anunciat una mesura que ha aixecat polseguera i és la prohibició temporal de patinets elèctrics dins el transport públic a partir de l'1 de febrer, amb multes que poden anar fins als 200 euros. La polèmica decisió s'ha pres després que el novembre passat tres persones resultessin ferides lleus en incendiar-se un patinet elèctric a l'interior d'un vagó de Ferrocarrils a Sant Boi de Llobregat.

Usuaris de Ferrocarrils un dia laborable a l'estació de Rubí Centre. FOTO: NHS

 

De totes aquestes qüestions hem preguntat als rubinencs un dijous laborable, al voltant de les 8 del matí, a l'estació de Ferrocarrils. Pel que fa a les noves freqüències, molts dels enquestats es mostren satisfets amb els nous horaris i creuen que és "més còmode", però també hi ha qui està indignat amb l'eliminació de la S7. Així ho denuncia una usuària, qui explica que abans s'organitzava per poder agafar un tren on poder seure. "Ara mira com anava el tren, va ple. Per molt que passin cada cinc minuts crec que no compensa que a la línia S7 la gent de Rubí podíem anar asseguts. A mi m'ha fastidiat totalment. Vaig a Barcelona i després agafo un metro i he d'anar dempeus també". 

Una altra usuària tampoc es mostra satisfeta amb les noves freqüències i recorda que "ara dura més el trajecte i has d'estar dempeus". A ella també li ha afectat l'eliminació de la S7 i recorda que amb aquesta línia "t'asseies segur". Considera que els nous horaris "només afavoreixen de Sarrià cap endavant". En la mateixa línia es pronuncia una dona gran que habitualment fa el trajecte fins a Mira-sol. "L'S7 anava molt bé perquè t'asseies, ara és difícil".  

Un altre rubinenc que no està d'acord amb la falta del tren semidirecte de Rubí explica que "abans agafava l'S7 de les 8:20 h i podia seure. Ara, si agafo el tren de les 8:15 h vaig com una sardina en llauna". Usuari de Ferrocarrils en hora punta, considera que les noves freqüències no han canviat res. "Abans teníem l'S7 i l'S1. Els dos en conjunt feia que tinguéssim un tren cada 5 minuts. Ara la freqüència en hora punta a Rubí és la mateixa". Afegeix que a la ciutat "fa falta una segona estació a Rubí nord per alliberar la del centre". 

No tot són crítiques però, i hi ha diverses persones que es mostren satisfetes amb l'increment de pas de combois en hora punta. "Em va bé perquè si arribes tard agafes el següent. Normalment hi ha per seure però sempre vaig dempeus". 

Un jove opina de la mateixa manera i explica que els nous horaris li han suposat una gran millora. "Tinc més temps per arribar a l'escola i a casa després. No hem de córrer. Hi ha dies que vaig dempeus i altres assegut".

Estació de Ferrocarrils de Rubí un dia feiner en hora punta. FOTO: NHS

Estació de Ferrocarrils de Rubí un dia feiner en hora punta. FOTO: NHS

Patinets elèctrics dins els vagons, sí o no?

Pel que fa a la mesura temporal de no permetre l'accés a patinets o altres vehicles de mobilitat personal elèctrics al transport públic, l'opinió està dividida, bàsicament, entre els que en fan ús i els que no.

Una jove en patinet elèctric ens diu a l'andana que la limitació li comportarà haver de canviar aquest vehicle per una bicicleta plegable. "Mala sort per a mi" afegeix resignada, i explica que quan torna a casa li toca pujar cap al barri de Sant Jordi Parc i amb el patinet "és molt més fàcil". Una altra viatgera amb criatures respon apressada que la mesura "és un desastre perquè treballem i tenim fills i si no ho fem, com paguem?". 

Quan demanem opinió sobre aquesta prohibició de sis mesos a una altra jove que té patinet ens pregunta amb to desesperançat si això es farà segur. "M'afectarà, clar, perquè jo normalment vaig amb patinet". Una noia també explica al TOT que utilitza el patinet elèctric per anar a l'institut. "Quan no el tingui hauré caminar mitja hora cada matí i una altra mitja hora a la tornada". 

Una altra usuària que no fa servir el patinet opina que aquesta mena de vehicles no molesten. "Es fiquen al primer vagó, com les bicis o els cotxets, tot i que sempre està el típic incívic". En aquesta mateixa línia es mostra una jove a la qual no l'afectarà aquesta nova mesura però "entén" que perjudicarà els que es desplacen amb vehicles de mobilitat personal elèctrics.

De fet, dues passatgeres més opinen que el problema no són els patinets sinó que els combois van massa plens i no hi ha suficient espai per a tots. "En realitat no ens afecta però sí de vegades és més còmode perquè quan arriba ple el tren és difícil però també és un mitjà de transport per a l'altra persona. Per mi, que no el faig servir, és millor però per a la resta és complicat". 

En canvi, una dona més gran explica al TOT que està molt contenta amb aquest anunci. "Em sembla estupendu. De vegades no pots entrar, t'has d'anar a una altra porta pels patinets i les bicis. Els patinets són horribles". 

Respecte a la mobilitat, cal tenir en compte que molts rubinencs que es desplacen en transport públic necessiten fer un primer recorregut en cotxe privat o vehicles de mobilitat personal, sobretot aquells que viuen en barris allunyats del centre o en les urbanitzacions. Recentment, la Generalitat ha anunciat que crearà milers de places d'aparcament d'intercanvi modal, també conegudes com a 'park&ride'.

Aquests pàrquings seran espais per a vehicles privats -cotxes, motocicletes, bicis, i patinets elèctrics-, on també s'oferiran altres serveis com punts de recollida de paqueteria o de recàrrega de vehicles. A Rubí es preveu que hi haurà entre 300 i 400 places d'aquesta tipologia pròximes a l'estació de Ferrocarrils com a la de Renfe. 

Més info: Rubí tindrà places de 'park&ride' a les estacions de Ferrocarrils i Renfe

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram . També ens pots contactar i enviar informació de la ciutat des d'aquest formulari.

Més informació