Rosa Morillo: "Vam treballar les 24h del dia per garantir l'energia als afectats per la DANA"

L’empresa rubinenca Morillo Energy Rent fa quasi 70 anys que abasteix d’energia els carrers i llars durant catàstrofes

Morillo Energy Rent es va instaurar a Rubí fa gairebé 70 anys, sota el nom del seu fundador Francisco Morillo Marxuach. Des de llavors, no han parat amb la seva activitat, que és proveir solucions energètiques personalitzades, immediates i temporals. Així, assisteix i ajudar a il·luminar llars, carrers i polígons en situacions d’emergència, com pot ser la catàstrofe de la Dana a València o la del volcà de La Palma, on han estat presents amb els seus equips.

Parlem amb Rosa Morillo, actual presidenta executiva i directora general fins al 2023 de l’empresa, perquè ens expliqui com funciona el lloguer d’energia i com es treballa sent els “bombers de la llum”.

Com neix Morillo Energy Rent? 

L'empresa la comença el meu pare, als anys 50, per donar resposta a la necessitat que hi havia en aquell moment de donar continuïtat elèctrica als tel·lers pel desenvolupament de la indústria tèxtil de Catalunya, de Terrassa i Sabadell, bàsicament.

És una empresa familiar. Desgraciadament, el pare va morir bastant jove, als anys vuitanta, i llavors ja vam entrar per força la segona generació, que érem els meus germans i jo. Amb el temps, ens vam disgregar en diverses empreses diferents, i jo em vaig quedar al càrrec de la que és Morillo Energy Rent ara. Actualment, ja està introduïda la tercera generació, que són els meus fills. 

Expliqueu que sou proveïdors de solucions energètiques d'emergència, però què significa això?

Fem bàsicament el mateix que feia el meu pare. Com t’he dit, aquells tel·lers elèctrics necessitaven seguretat de continuïtat d'energia i en aquell moment ell va veure l'oportunitat que, mitjançant els grups electrògens, que és el que encara nosaltres estem fent, i amb la companyia elèctrica com a principal client, poguéssim afegir continuïtat i que no hi hagués falles. O sigui que quan la companyia elèctrica no podia suplir el servei o tenir alguna varia, nosaltres amb els grups electrògens, que són uns alternadors que produeixen energia a través d'un motor dièsel, poguéssim donar aquesta seguretat d'energia elèctrica.

Fa quasi 70 anys que fem la mateixa feina, des que el pare va començar a treballar per la FECSA. Amb els anys el que hem fet és desenvolupar-nos per tot Espanya fent una feina similar. Les companyies elèctriques continuen sent els nostres principals clients, encara que hi ha molts més sectors d'activitat.

El que sí que hem fet amb els anys és anar modernitzant com donem aquest servei als clients. Els serveis continuen sent els mateixos, però ara, per exemple, els serveis es donen amb bateries, amb acumuladors d'energia, inclús amb plaques solars, i també amb motors dièsels. Són molt més eficients, molt menys contaminants. Es pot dir que el tipus de servei es manté bastant i, a més, tenim previst que continuï en el temps perquè les necessitats d'energia a nivell global no sembla que es redueixin.

Morillo Energy Rent. FOTO: Cedida

Morillo Energy Rent. FOTO: Cedida

En comentes que us heu expandit per tot Espanya, quantes delegacions teniu?

Tenim 12 delegacions per tot Espanya, incloent les Illes Canàries i les Illes Balears. S'ha de puntualitzar que les nostres delegacions són realment instal·lacions amb nau industrial, camions, pont grua, perquè nosaltres, donada la feina especialitzada que tenim, que és d'un servei d'emergència, hem d'estar molt a prop dels nostres clients. Per tant, nosaltres hem d’estar a 200 quilòmetres màxim dels clients, perquè ens poden trucar a qualsevol hora del dia o de la nit, 365 dies l'any.

"Hem d’estar a 200 quilòmetres màxim dels clients, perquè ens poden trucar a qualsevol hora del dia o de la nit, 365 dies l'any"

L'últim exemple que tenim és amb la Dana de València. La nostra participació en aquest tipus de desastres és habitual, ens necessiten quan passen aquestes coses.

Quants treballadors teniu aquí a Rubí?

Aquí a Rubí som 50. I en tota Espanya som 130.

Com heu treballat des de les zones més afectades de la DANA?

Aquest tipus de situacions són les nostres especialitats. Nosaltres treballem a la DANNA a través de la companyia elèctrica, en aquest cas Iberdrola, que és el que té interès a reposar el servei als usuaris. De fet, ells han publicat, i és real, que van ser capaços de reposar el servei molt aviat, en un parell de dies, Iberdrola va poder donar llum a un 85-90% dels usuaris. Hem participat en aquest restabliment posant les màquines en els transformadors que, en aquell moment no es podien posar en servei perquè estaven trencats, perquè estaven inundats, perquè les torres havien caigut… Amb els grups d'electrògens ajudem a suplir aquests transformadors per començar a donar energia als usuaris mentre la companyia va treballant.

Els nostres operaris en terreny estaven atenent les màquines, posant-los gasoil perquè no s'aturessin. Hi havia un desplegament de 25 persones que van estar fent torns i treballant 24 hores al dia al costat de les màquines per garantir l'energia als afectats per la DANA

"Vam treballar les 24h del dia per garantir l'energia als afectats per la DANA"

En total van ser més de 80 actuacions, no?

Sí. Hi havia 40 pobles afectats i considerem que amb l'energia que vam portar, que eren uns 24.000  kVA, vam donar energia aproximadament a unes 7.000 famílies de la zona.

Quina és la dificultat més gran que us vau trobar a València?

Moltes. Per exemple, els nostres uniformes no tenen previst tenir botes d'aigua i anàvem com bojos buscant-les per poder anar pel fang. El nostre uniforme té previst sabates de seguretat per minimitzar el mail si cauen coses contundents sobre dels peus, però no botes d'aigua. 

"Els nostres uniformes no tenen previst tenir botes d'aigua i anàvem com bojos buscant-les per poder anar pel fang"

El desastre era tan bestial que hi havia moltíssimes dificultats, però, tot i això, la nostra gent estava supermotivada, tenen molta vocació d'ajudar. Hem tingut inclús persones que estaven de vacances que volien ajudar. Recordo un cas concret d’una persona que treballa per nosaltres a Mallorca, però que era d'Albacete, i es trobava a Albacete de vacances en aquell moment, que va dir, “escolta, que jo vaig cap a València i em poso a treballar”. 

És un personal molt compromès, pel que veig.

Sí, estem acostumats a estar de guàrdia. Evidentment, hi ha torns de guàrdia, no tots estem sempre de guàrdia, però ens organitzem i donem serveis sempre 24 hores als clients.

Morillo Energy Rent a una de les zones afectades. FOTO: Cedida

Morillo Energy Rent a una de les zones afectades. FOTO: Cedida

També vau actuar amb el volcà de la Palma. Com va ser allò?

El tema del Volcà de la Palma també va ser un desastre terrible, vam estar mesos treballant perquè allà el que va passar és que va desaparèixer tot sota de la lava. Nosaltres ja teníem un contracte a les Illes Canàries, en aquest cas amb la companyia Endesa, que és la que dona servei allà. Però La Palma és una illa molt petita i necessitàvem portar més màquines des d’altres punts d’Espanya.  A València també es van traslladar des de Santander, inclús des de Portugal, des de Sevilla… Però la dificultat a Canàries estava en el transport d’aquestes màquines, que havia de ser en vaixell. 

"La Palma és una illa molt petita i necessitàvem portar més màquines des d’altres punts d’Espanya"

Allà també vam donar energia a Televisió Espanyola, que estava transmetent la notícia en directe i va ser un dels clients. A part de les companyies elèctriques, hi ha coses molt importants com són les depuradores d'aigua, per exemple, que no poden perdre l'energia, o les telecomunicacions, les antenes de telecomunicació que tenen grups electrògens a vegades d'emergència i a vegades de continuïtat perquè no arriba la llum o a la muntanya on hi ha l'antena. 

El fet de ser una illa va ser la principal dificultat?  

Sí, nosaltres ja estàvem treballant a les set illes Canàries i ja tenim una mica la logística agafada per la mà, però, clar, traslladar-se a la Palma que és molt petita, va implicar moltíssima gent, maquinària i efectius per fer el que havíem de fer.

La particularitat també va ser que allò va durar molt de temps i van haver de posar plantes grosses de generació d'energia amb dièsel per poder suplir fins que es va poder començar a reconstruir tot allò. Jo crec que vam estar un any o un any i mig amb dues plantes grans donant energia a tota l'illa fins que es van poder reposar les centrals de cicle combinat.

"Vam estar un any o un any i mig amb dues plantes grans donant energia a tota l'illa"

Va ser, potser, la catàstrofe de més llarga durada en la qual heu treballat?

No. Jo diria que la de més llarga durada va ser una apagada que va haver-hi a Barcelona perquè es va cremar una estació transformadora al passatge Maragall, que era molt important perquè era un nus de comunicació elèctrica que va deixar Barcelona pendent d'un cable que venia de Viladecans, i el tema era molt greu.

Primer es va actuar d'emergència una mica com ara la Dana, o sigui, grups electrògens per tota Barcelona per suplir l'emergència, però després vam estar molts mesos fins que la companyia elèctrica Endesa, en aquest cas, va aconseguir reposar l'estació transformadora per no estar depenent d'aquell cable. Finalment, no va passar res, però vam estar molt de temps de guàrdia, després, evidentment, de resoldre l'emergència dels dies de l'aturada.

Quins altres sectors d’influència teniu a part de les catàstrofes i emergències?

Els festivals de música com el Primavera Sound o la indústria. LIDL, per exemple, quan obre un nou supermercat és un client bastant habitual. Mentre esperen que la companyia els doni l’energia que necessiten, els surt a compte obrir la botiga amb un grup d'electrògens o amb bateries o amb una combinació de les dues coses. Almenys estan mesos treballant d'aquesta manera.

Com s'està adaptant l'empresa cap a les demandes de transició energètica i sostenibilitat de la Unió Europea?

Nosaltres vam tenir a partir de la crisi del 2008 greus problemes econòmics a l'empresa, el que va fer que estiguéssim pràcticament deu o dotze anys sense poder invertir en nova maquinària. Això afortunadament ho vam superar, vam patir un concurs de creditors que vam superar. Segons les meves dades, un 98% de les empreses que entren en concurs de creditors no se'n surten i estem molt orgullosos d'haver-ho aconseguit.

"Un 98% de les empreses que entren en concurs de creditors no se'n surten i estem molt orgullosos d'haver-ho aconseguit"

A partir de l'any 2020 vam tornar a poder invertir. Això va ser una gran oportunitat perquè resulta que la legislació d'emissions europea havia canviat, s'havia d'aplicar una tecnologia diferent més amigable amb les emissions tant de soroll com d'emissions contaminants. Perquè ens entenguem una mica, l’Adblue que fan servir els cotxes que porten uns catalitzadors per reduir les emissions, és el que havíem d’aplicar al motor industrial, que és el que nosaltres fem servir.

Ens trobàvem que en el mercat la competència encara estava amortitzant les seves inversions de cinc anys enrere i no es podien modernitzar tan ràpidament. Nosaltres vam poder començar a invertir directament en aquesta nova tecnologia perquè feia 12 anys que no podíem fer cap inversió i vam poder modernitzar-nos ràpid. 

Heu introduït innovacions al mercat?

Sí, els nostres tècnics i enginyers són molt atrevits i tenen moltes ganes d'investigar, de provar coses noves. Han entrat molt en el tema dels acumuladors, el que són les bateries que treballen amb hibridació amb el grup d'electrògens. Això fa que el grup d'electrògens dièsel carregui la bateria i es gasti el mínim gasoil possible per crear aquella energia que després es farà servir.

Tot això és una mica la innovació que nosaltres hem afegit en el mercat i que no existia en el nostre sector, i que inclús ens està permetent col·laborar amb els fabricants per rematar i millorar els seus productes. 

Tenim el compromís de complir amb tots els ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible) de la comunitat europea i els nostres clients importants també ens ho fan fer. Per poder treballar amb grans companyies hem de ser els més sostenibles possibles i estem compromesos en ser-ho.

"Per poder treballar amb grans companyies hem de ser els més sostenibles possibles"

No va ser fins al 2020 que vau poder tornar a invertir, però també va ser l’any que va esclatar la pandèmia. Com ho vau gestionar?

A la Covid ens torna a passar el de sempre. És un desastre en què nosaltres podem ajudar molt i, per tant, vam tenir molta feina. Vam ser un servei essencial. Per una banda, els hospitals eren molt sensibles a què hi hagués un tall de llum, doncs, les companyies ens van portar als hospitals per reforçar i assegurar que no faltés l'energia, ja que molts d’ells van ampliar les seves instal·lacions i poder no tenien prou llum per aquelles ampliacions.

"Durant la Covid vam ser un servei essencial"

D’altra banda, es va donar la circumstància que el govern, amb aquella aturada general de tota l'economia, va demanar a les companyies elèctriques que donessin feina, que invertissin, que s'hi podien millorar la xarxa i donar tota la seguretat possible, que ho fessin, perquè només faltava que a sobre d'estar tothom tancat a casa la gent no tingués energia.

Tan malament que estàvem tots, l’energia elèctrica era importantíssima. En una xerrada que vaig fer amb els empleats els deia que quan aplaudeixen a les vuit de la tarda us aplaudeixen a vosaltres també.

Quin creus que va ser el desafiament més gran en la trajectòria empresarial de Morillo Energy Rent?

Hi ha hagut dos moments molt crítics a la història de l'empresa. El meu pare, en els seus inicis, es va formar com a oficial mecànic a la Mercedes de motor industrial, i es va fer especialista de grups electrògens. Es va posar de soci amb un home i van pensar que llogar grups electrògens era una bona idea, però va tenir una gran mala sort i es va tallar tres dits d'una mà amb un ventilador d'un motor. En aquest moment el soci el va deixar i ell va replantejar-se la vida i probablement va ser el que li va donar l’empenta per continuar.

L'altre punt crític seria sens dubte els problemes econòmics que vam tenir durant el 2008 i que ens van ficar en un concurs de creditors com t’he explicat. En aquell moment, vam cuidar les nostres màquines com si fossin de cotó perquè duressin. Vam aconseguir no perdre el prestigi al mercat que ja havíem aconseguit fins ara i estem molt orgullosos de poder dir que ara som una empresa puntera al mercat.

"Vam cuidar les nostres màquines com si fossin de cotó perquè duressin"

I com a dona després d'estar tants anys al capdavant d'una empresa tan gran, quins són els reptes que t'has trobat per ser dona i per ser en una posició al capdavant de l'empresa?

Jo per ser dona no tinc la sensació d'haver tingut inconvenients. He treballat com tots els homes de l'empresa i també he tingut dos fills. Clar que jo ja vaig néixer amb una empresa a la família, però després s'ha d'aguantar el tipus.

Com creu que evolucionarà el mercat energètic en els pròxims 5-10 anys?

Per una banda, el creixement de la demanda d'energia és exponencial. Cada vegada fa més falta. Ahir llegia un article dels centres de tractament de dades, que estan demanant energia a nivells astronòmics. El món és molt dependent de l'energia i això no s'atura. Nosaltres, ara, el següent pas que estem fent és anar cap a Llatinoamèrica, de fet ja fa pràcticament dos anys que tenim una empresa oberta a Xile. Estem veient que les necessitats de Sud-amèrica són immenses. 

Per mirar com serà l’evolució, nosaltres ens fixem en què passa amb els cotxes, ja que la maquinària que nosaltres fem servir va al darrere. Ara, el que ha agafat molta popularitat són els combustibles biològics que no contaminen, per aquí s'està investigant molt. Perquè, clar, al final les bateries estan molt bé, però algú les ha d'alimentar. Ha de tenir combustible que li puguis anar afegint perquè aquella bateria es vagi carregant. La llum solar és un dels combustibles, però encara és molt poc eficient. 

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram . També ens pots contactar i enviar informació de la ciutat des d'aquest formulari.