Rubí Sanitat: "L'atenció primària ha empitjorat molt en els últims anys"

Parlem amb alguns dels seus membres per a saber més sobre aquest moviment ciutadà

Rubí és una ciutat on la seva població és combativa, que lluita pels seus drets i defensa davant les institucions les demandes que calen per a tenir un benestar com cal. Això es reflecteix en les nombroses associacions i entitats que es troben a la ciutat, que cadascuna amb el seu objectiu i la seva lluita, aconsegueixen millores per a tot el municipi. Un d'aquests moviments és Rubí Sanitat. L'any 2018, després de molt de temps de retallades al sistema de salut català i, en conseqüència, l'augment de les llistes d'espera, un grup de quatre rubinenques i rubinencs van dir prou i es van plantar davant del CAP Anton de Borja amb dos cartells: un que posava "Visites pediàtriques les 24 hores" i un altre "Autobús directe a l'Hospital de Terrassa".

Cinc anys després, la lluita no ha acabat. Els seus membres continuen combatin dia a dia perquè la sanitat pública estigui al centre de la nostra societat, perquè cap ciutadà o ciutadana de Rubí es quedi endarrere per raons de salut. Han aconseguit moltes coses gràcies a les reclamacions i anant picar portes perquè facin cas a la població de Rubí. Avui parlem amb alguns dels seus membres: Virginia Rizzo, Antonia Ocaña, Enriqueta Mur, Jose Luis Navarro, Dolors Florensa i Juan Antonio Mestanza; per a conèixer més aquesta iniciativa.

L'Antonia va ser una de les precursores d'aquest moviment ciutadà. Quan recorda com van ser els inicis ens explica la inquietud que els hi va portar crear aquest grup. "Vam demanar ajuda al moviment pensionista de Rubí i es va crear la Plataforma de Rubí per la Sanitat. És un moviment molt dur, molt tràgic, ja que la gent veu el problema només quan va al metge i no els atenen, i quan ja els hi treuen el dolor s'obliden. És anar picant pedra. Hem fet moltes reivindicacions, hem anat moltes vegades als CAPs però no ha tingut cap efecte solucionador. Hem pogut frenar coses quan la gent ens hem mogut." A més, també explica com van fer trobades amb la Marea Blanca de Terrassa i com es va crear la Coordinadora del Vallès, que va suposar un moment molt potent amb la massiva concentració que es va fer a Sant Cugat del Vallès en plena pandèmia. A aquesta iniciativa, es van sumar molts municipis de la comarca.

 

"És un moviment molt dur, molt tràgic, ja que la gent veu el problema només quan va al metge i no els atenen"



El Juan Antonio es suma a les paraules de l'Antonia i diu que "arran del moviment de les pensions, es van crear diverses inquietuds, com la d'una sanitat digna. Pensàvem que amb la pandèmia les coses anaven a canviar cap a millor, però va ser tot el contrari. Després d'això, cadascú vam veure una forma de reivindicar allò seu: un hospital per a Rubí, busos cap a l'Hospital de Terrassa o les reclamacions de la ciutadania. Tots volem una sanitat pública en condicions, i això no implica que vulguem prohibir la privada, sinó que l'altra estigui forta per a tothom"

Per altra banda, la Dolors va treballar molts anys com a administrativa per a la Generalitat de Catalunya i coneix molt bé el sistema per dins. Ens explica, que des de Rubí Sanitat una de les funcions més importants és el tema de les reclamacions. Tothom que tingui una demanda, es pot apropar els dijous d'11h a 12h a la Sala Neus Català de Rubí (carrer d'Ulloa, 9-11) perquè els membres d'aquest moviment l'ajudi a enviar la reclamació a Catsalut i, d'aquesta manera, li puguin fer més cas. "La Generalitat de Catalunya va donar una ordre i no s'ha complert. Aquesta estableix que els terminis que la visita al metge de capçalera sigui de 48 hores com a màxim i no s'està fent. Per exemple, l'últim cas que hem tingut és d'una senyora de la ciutat que feia més de 6 mesos que estava pendent d'una infiltració al quiròfan, no podia caminar i estava desesperada. Vam enviar la seva reclamació un dimarts, divendres li van trucar donant-li hora pel dilluns següent. La nostra tasca funciona."

"Pensàvem que amb la pandèmia les coses anaven a canviar cap a millor, però va ser tot el contrari"

El Juan Antonio afegeix que "el tema de les reclamacions és molt important. És una forma que la gent es mobilitzi i està demostrat que funciona. Per exemple, en el meu cas jo depèn d'una màquina que cal el manteniment d'una màquina. Amb el canvi de govern també es va fer canvi d'empresa. Aquestes màquines s'han de revisar cada tres mesos i des que ha vingut aquesta empresa, no han vingut a veure-la. Si faig aquesta reclamació amb el grup, m'escolten més". Amb aquest tema volen fer èmfasi que cap d'aquestes demandes és contra el personal sanitari. De fet, ressalten la seva feina i afirmen que mols d'ells els hi animen a fer aquestes reclamacions per a què la sanitat pública sigui de millor qualitat. 


L'autobús directe a l'Hospital de Terrasa, una demanda històrica

L'Enriqueta i el José Luis afirmen les paraules dels seus companys. Diuen que el 80% d'aquestes reclamacions al CatSalut acaben en èxit, i que això és possible perquè ells ho envien directament i és més probable que acabin donant resposta d'aquesta manera, que no de forma individual. Afegeixen que els hi fa sentir realitzats i que la seva feina val la pena. No obstant això, reconeixen que hi ha altres objectius que no l'han pogut aconseguir. "La iniciativa de tenir un bus directe a l'Hospital de Terrassa ja la teníem tancada quan Junts estava al Govern de Catalunya, només faltava l'assignatura. Quan es va fer el canvi de cartera a ERC, es va endarrerir i es va acabar tirant avall amb l'excusa de la manca de pressupost i que podia ser deficitari. Això ens va fer sentir molt malament".

 

"El 80% de les reclamacions acaben en èxit"



A més, la Virgínia denuncia que l'accés a l'Hospital de Terrassa amb transport públic és molt dolent. Diu que hi ha gent que només pot fer-ho d'aquesta manera, i que han de fer un gran recorregut per arribar-hi. Ha d'anar en tren fins a Terrassa Rambla i després agafar un bus a l'hospital. Tot aquest recorregut dura una hora i s'afegeix que el bitllet cal que sigui de dues zones. Creu que això és indignant i no té cap sentit. Altres companys de Rubí Sanitat afegeixen que a Castellbisbal, gràcies a un fort moviment veïnal, van aconseguir autobús directe.

 

El CUAP Mútua de Terrassa i el tancament de les urgències al CAP Anton de Borja els dissabtes 

Quan els hi preguntem a tots els membres de Rubí Sanitat sobre el tancament de les urgències els dissabtes al CAP Anton de Borja i del manteniment del CUAP Mútua de Terrassa opinen el mateix. Consideren que des de l'inici, la gestió del CUAP no va ser la idònia. "Ens van comunicar d'un dia per l'altre que ho obrien i ens vam adonar que tenia moltes mancances. Una d'elles, és que no té pediatria les 24h, només el servei de rajos X. Diuen que hi ha un metge polivalent per a tothom i falten molts especialistes".

Jose Luis afegeix que algunes de les reclamacions que reben són que l'atenció primària a Rubí ha empitjorat molt en els últims anys. Diu que el problema més gros és la dilació per a concertar una visita, sobretot amb especialistes i proves mèdiques. A més, recalca el tema de les urgències pediàtriques, un dels pilars del moviment. "A Rubí n'hi ha una població de més de 12.000 nens i nenes. Per estadística, un pediatre d'urgències té feina perquè sempre n'hi haurà algun nen o nena que es posi malalt. A vegades es justifiquen que no va ningú, però clar, si la gent ja sap que no hi ha un pediatre ni cap especialista, se'n van directament a l'Hospital de Terrassa".

 

"Al CUAP falten molts especialistes"



D'altra banda, el Juan Antonio remarca que Rubí és un ciutat industrial, on molts accidents passen en l'àmbit laboral i, la majoria d'aquests, es destinen a traumatologia. Fa èmfasi en el fet que aquesta especialitat tampoc està coberta per les urgències de nits i caps de setmana. "D'aquesta manera només s'afavoreix a la sanitat privada, ja que quan uns pares estan desesperats van a qualsevol professional si no els hi importa pagar. La cosa està en el fet que no tothom s'ho pot permetre".

 

Manifestació i treball conjunt 

El passat 7 d'octubre, Rubí Sanitat va organitzar una massiva manifestació per a demanar millores en aquest servei. La concentració va ser tot un èxit, amb més de 2.000 assistents que van recórrer el centre de la ciutat. Moltes de les persones que van anar-hi van afirmar que des de l'1 d'octubre de 2017 no es veia una manifestació similar. Més de 49 entitats van donar suport a la seva iniciativa, cosa que els hi va donar molta energia als seus membres.

Finalment, la Dolors i el Jose Luis fan un balanç de la sanitat pública actual. Ella diu que "temps enrere, la sanitat catalana i espanyola era un model. Ara no és el mateix. A una amiga meva de Noruega la van operar fa molt de temps a Sant Joan de Déu i deia meravelles. Ara la seva filla que viu a Tarragona ha hagut d'anar a la privada. Ha empitjorat per culpa de les retallades i els interessos". El Jose Luis afegeix que "hem passat de ser malalts o pacients a ser clients. De fet, en alguns cap ja existeix el servei d'atenció al client en comptes de l'atenció al pacient. El que ens governen això els hi va bé perquè es treuen responsabilitats".

"Temps enrere, la sanitat catalana i espanyola era un model"

La tasca dels membres de Rubí Sanitat és fonamental al nostre municipi. Una associació sense cap ànim de lucre que lluita pels drets fonamentals de tots els veïns i veïnes de Rubí. Aconsegueixen el seu objectiu a poc a poc, però amb bona lletra, i això fa que es sentin realitzats per la seva gran feina. Ara treballen per a crear un full de ruta, amb un punt de partida que va suposar la concentració de l'octubre. No pararan fins que la sanitat pública torni a ser la que era, perquè es compleixin els terminis determinats i perquè Rubí tingui uns serveis mèdics en condicions. Autobús a l'hospital, especialitats i pediatria i les 24h i, perquè no, que es construeixi per l'Hospital de Rubí.


 


 

 

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram . També ens pots contactar i enviar informació de la ciutat des d'aquest formulari.