El 13 de setembre de 1918 va arribar el ferrocarril a Rubí. Des de llavors, ha passat gairebé 106 anys, i els transports i la mobilitat han fet un gir de 180º. Amb la seva arribada, Rubí s'ha transformat en un model de ciutat completament endinsat en el segle XXI, i cada vegada demana més infraestructures per a continuar avançant.
L'arribada del ferrocarril a Rubí el 13 de setiembre de 2018. Foto: Agustí Soro. Fons Algans. AMRU | Cedida | Arxiu
El 5 de setembre de 1979 es van inaugurar els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). Amb la seva creació, el transport públic urbà del territori va fer un gran pas cap endavant i s'ha convertit en una de les xarxes ferroviàries de referència arreu del món. No va ser fins al 14 de setembre de 1993, quan es va inaugurar la nova estació dels FGC a Rubí, amb la presència del president de la Generalitat d'aquell any, Jordi Pujol, i l'alcalde de Rubí, Miquel Llugany. Amb aquesta nova construcció, l'Antiga Estació va quedar destinada per a ser un espai expositiu i cultural, i aquesta nova es va convertir en una les parades de la línia Barcelona-Vallès amb més volum de passatgers.
Amb el pas dels anys, aquesta estació s'ha quedat petita. La població de Rubí ja ha superat als 80.000 habitants i el nucli urbà ha crescut tant que milers de rubinencs i rubinenques els hi agafa més a prop parades d'altres municipis. Des de fa anys, es demana que la segona estació es faci al polígon industrial de La Llana, ja que seria una ubicació perfecta per a la ciutadania de les urbanitzacions. Després de canvis de govern a la Generalitat i nombroses queixes per a tenir una segona estació a la ciutat, hem pogut fer una cronologia que detalla a la perfecció si serà possible o no aquesta construcció.
Inauguració de l'estació de FGC a Rubí en 1993. Foto: David Segura | Cedida | Arxiu
2017: L'Autoritat del Transport Metropolità no ho veu com a un assumpte de prioritat
Després d'anys estudiant la viabilitat de la segona estació de Rubí, el govern municipal va traslladar al conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, i al president dels Ferrocarrils de Catalunya, Enric Titó, la proposta per a fer una altra parada dels FGC en el municipi.
Estació dels FGC de Rubí. Foto: Artur Ribera | Arxiu
D'altra banda, es va sol·licitar una reunió amb el director de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), Pere Torres, ja que la construcció de l'estació es preveia al Pla Director d'Infraestructures 2011-2020 i no s'estava fent realitat. El cap de la institució va fer públic que aquesta infraestructura no era prioritària i va fer cas omís d'aquesta reivindicació.
2020: El Pla de Mobilitat del Vallès veu viable el projecte
Just abans de la pandèmia, el Departament de Territori i Sostenibilitat va posar en marxa el procés d'informació pública sobre el Pla Específic de Mobilitat del Vallès (PEMV). En aquest es proposaven 70 actuacions, entre elles, la segona estació de Rubí.
L'avinguda de La Llana de Rubí. Foto: Arxiu | Redacció
Es deia que La Llana era el lloc indicat i que la població de Rubí necessitava aquesta construcció. D'altra banda, feia èmfasi en la seva viabilitat per al veïnat dels afores i per a afavorir els polígons industrials adjacents.
2021: Un altre obstacle per a l'estació
L'anterior presidenta dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, Marta Subirà, va ser molt contundent a una entrevista feta pel TOT Sant Cugat. La cap de la institució va dir sobre la segona estació de Rubí que "en aquests pròxims cinc anys no està sobre la taula. La nostra obligació és respondre a la demanda i generar-ne de nova. Hem d'estar amatents per veure com reacciona la gent i, si es detecta una necessitat puntual, cobrir-la".
D'altra banda, diverses entitats i associacions van continuar reclamant aquesta demanda històrica. Femvallès va continuar amb la proposta després de les declaracions de Subirà i van alçar la veu per la contradicció de la mateixa administració. El director de planificació estratègica de la mateixa FGC, Carles Cases, va assegurar el març de 2021 en una entrevista a Ràdio Rubí que la construcció es realitzaria l'any 2024.
Centre d'Operacions dels FGC a Rubí. Foto: FGC
Moltes veus no van entendre la postura de la presidenta i van comparar a Rubí amb Sant Cugat del Vallès. Amb només 14.000 habitants més, el municipi veí compta amb 7 estacions de FGC, mentre que Rubí només en té 1.
2022: Front comú per a la parada de La Llana
A aquest any vam tenir una sorpresa que no era el que semblava. L'estació de FGC ja construïda va canviar de nom, passant de "Rubí" a "Rubí Centre". Molts van pensar que aquesta transformació es devia al fet que es faria per fi la realitat la segona estació de Rubí. La realitat va ser molt diferent, ja que només es va fer per a distingir-la de la parada de Rodalies, que també va canviar de nom i es va anomenar "Rubí-Can Vallhonrat".
Uns mesos més tard, totes les formacions polítiques de la ciutat i FemVallès es van unir i van fer un front comú per a demanar a la Generalitat la segona estació de La Llana. Es va aclarir que la idea seria fer la infraestructura al carrer del Castell, a 1,8 quilòmetres de l'actual, i donaria servei a l'àmbit nord i nord-oest del municipi. Tindria un cost d'uns 16 milions d'euros i una demanda prevista de 4.100 viatgers diaris. Les seves obres serien molt fàcils de gestionar, ja que només hauria de fer-se dues andanes, no s'hauria de canviar el trajecte i no caldria fer una construcció molt faraònica.
Foto de grup a la masia de Can Serra de Rubí. FOTO: Àlex Recolons (ACN) | Arxiu
2023: El Parlament de Catalunya dona un pas endavant
A l'abril de l'any passat, la comissió de Territori del Parlament va aprovar unànimement instar al Govern de la Generalitat reactivar els tràmits per a la construcció de la segona estació dels FGC a Rubí durant el 2024. La proposta la va impulsar el PSC i En Comú Podem, i va rebre el suport de tota la cambra.
Vies dels FGC al costat del Castell de Rubí. Foto: Ajuntament de Rubí
2024: El pas definitiu per a aconseguir la segona estació dels FGC a Rubí
L'any 2024 era la data límit de la construcció de la parada de La Llana. Després d'aturades, reinvindicaions i moltes paraules, el passat 4 de gener, la consellera de Territori, Ester Capella, va confirmar la licitació de l'estudi de factibilitat del projecte de la segona estació de Rubí, que determinarà l'emplçament exacte i si serà una estació o un baixador.
Ester Capella junt amb l'alcaldessa de Rubí, Ana María Martínez, al Centre Operatiu a Rubí dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). Foto: ACN/Àlex Rocolons
L'estudi té una previsió de 10 mesos i valorarà la viabilitat tècnica i funcional d'una nova segona estació, que s'ubicaria al polígon de la Llana o bé més al nord de la ciutat, amb l'objectiu de millorar la cobertura en transport públic a la part central i nord de Rubí. El cost total del projecte serà de 27,5 milions d'euros.
Encara que no hi ha res 100% segur a sobre de la taula, el projecte ha fet un pas de gegant i sembla que durant aquest any podem saber la factibilitat. Si és així, també es determinarà la seva ubicació exacta i el tipus de parada que serà. Sens dubte, marcarà el futur de Rubí.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram . També ens pots contactar i enviar informació de la ciutat des d'aquest formulari.