El Departament de Territori ha iniciat la licitació de l’obra principal per a la connexió de les línies Llobregat - Anoia i del Vallès de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), a Barcelona, que comportarà la construcció d’un nou túnel de quatre quilòmetres i de tres noves estacions, així com la reforma de dues d’existents.
Els treballs es liciten per un import de 320 MEUR i un termini d’execució de 58 mesos, amb la previsió que comencin durant l’estiu. Sumant-hi la inversió dels treballs de desviament de serveis que estan en marxa i la resta de projectes que s’han impulsat, aquesta actuació comportarà una inversió global de 430 MEUR. Les obres que ara es liciten consistiran en el perllongament de la línia d’FGC Llobregat-Anoia des de l’estació actual de plaça Espanya fins a connectar-la amb la línia del Vallès a l’àmbit de l’estació de Gràcia. Així, es perforarà un nou túnel mitjançant tuneladora --un sol tub que inclourà les dues vies-- i que consistirà en dos túnels paral·lels de via única. Tindrà quatre quilòmetres de longitud i 10 metres de diàmetre d’excavació. En el seu recorregut, el nou tram ferroviari comptarà amb tres noves estacions i tres sortides d’emergència de túnel a carrer. Pel que fa a les estacions, es reformarà l’actual de Plaça d’Espanya i n’hi haurà tres de nova construcció, Hospital Clínic, Francesc Macià i Gràcia. Addicionalment, l’estació actual de Gràcia de la línia d’FGC del Vallès, també es remodelarà.
Estació de Gràcia. FOTO: FGC
"L’obra principal consistirà en la construcció d’un nou túnel de 4 quilòmetres de longitud i de tres estacions, així com la reforma de dues existents"
Més cobertura i connectivitat ferroviària
La connexió de les línies del Vallès i del Baix Llobregat-Anoia d’FGC millorarà el servei ferroviari, estalviant temps de recorregut a les persones usuàries que actualment han de fer transbordament, i obrirà noves possibilitats en la intermodalitat del sistema, ja que les noves estacions facilitaran l’intercanvi amb l’L5, el tramvia i altres línies d’FGC. Així mateix, millorarà i ampliarà la cobertura en transport públic en una zona densament poblada de Barcelona que, a més, compta amb diversos equipaments de rellevància (com l’Hospital Clínic o l’Escola Industrial).
Es preveu que beneficiarà 19,5 milions de persones usuàries l’any i permetrà estalviar prop de 2.700 tones de CO₂ en emissions anuals. Les persones usuàries podran estalviar de mitjana 4,5 minuts en el seu recorregut.Es tracta d’una actuació amb un alt rendiment social i econòmic.
Línies del Vallès i l’Anoia. FOTO: FGC