Presentem aquesta setmana una imatge, acolorida per Josep Cornella, que ja ha aparegut en publicacions de tema històric de Rubí, però que mostrem un cop més a causa del seu interès. És una postal d'Àngel Toldrà, una de les 13 que a principis del segle passat va dedicar a Rubí, procedent de l'arxiu Roset. Aquesta està datada del 1915 i mostra l'òmnibus dels propietaris de la Gran Fonda Puig, present a la vila des de 1903 i regentada per Joan Puig i Amàlia Saló.
Amb matrícula B-492 i de la marca Hispano-Suïssa, fou el primer cotxe de línia que tingué la població, actiu des de 1909 i que conduïa Eduard Puig, fill d'en Joan, des del 21 de setembre d'aquell any. Feia la ruta entre Terrassa, Rubí i el Papiol (on era l'estació de trens que enllaçava amb Barcelona) i el preu del bitllet era de 0,75 pessetes. Aquest servei públic d'automòbils amb seu a la nostra vila va rebre el nom d'Hispano-Rubinense.
L'any següent, el 1910, el servei es va ampliar i es va establir un trajecte regular entre Rubí i Barcelona que passava per Sant Cugat i l'arrabassada i acabava a la plaça de Catalunya de la ciutat comtal. Es feien tres sortides diàries, amb un recorregut de 19 km, un temps total de 50 minuts i un preu d'1,75 pessetes.
Abans d'inaugurar el servei d'automòbils, l'itinerari només s'havia realitzat fins al Papiol, mitjançant diligències o tartanes tirades per força animal.
El negoci de la línia de passatgers a Barcelona va ser continuat per Francesc Puig, fill d'en Joan i de l'Amàlia, però posteriorment va desaparèixer i s'instal·laria al lloc un altre establiment davant del qual, fins al 1952, hi hagué un sortidor de benzina. Fins fa poc anys en aquest indret, que havia ocupat la Gran Fonda Puig, s'havia ubicat la benzinera Corral.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram . També ens pots contactar i enviar informació de la ciutat des d'aquest formulari.