Les últimes dades fetes públiques per l'empresa IQAir, que publica informes sobre qualitat de l'aire a ciutats de tot el món, i un estudi de l'Institut de Salut Global de Barcelona, IsGlobal, i del Barcelona Supercomputing Center, asseguren que Rubí és un dels municipis més contaminats de Catalunya i que l'aire que respiren cada dia els seus ciutadans dobla la recomanació de l'Organització Mundial de la Salut sobre els límits de micropartícules vinculades al trànsit, les més perilloses per a la salut.
La notícia, que no sembla haver provocat gaires reaccions entre els responsables municipals, no ha sorprès els ciutadans de Rubí, sobretot els que viuen en barris pròxims a la carretera C-1413. Aquests ciutadans cada dia han de conviure no només amb el soroll ensordidor del trànsit sinó també amb el fum constant que ennegreix balcons, tendals i pulmons.
La contaminació mata
Cada vegada hi ha més evidència científica sobre els perills per a la salut de viure en entorns contaminats com alguns de la nostra ciutat. Només per posar-hi alguns exemples recents, un estudi publicat pel CREAF ha confirmat el paper important dels arbres per netejar l'ambient de contaminants perjudicials per a la salut perquè absorbeixen CO2 i netegen l'aire de compostos nitrogenats; un altre de la Universitat Autònoma de Barcelona, publicat a Science, demostra que els infants que viuen a prop d'espais verds tenen nivells més baixos d'ansietat que els que respiren aire contaminat, i que quan s'incrementa la contaminació també puja el risc de malalties mentals en menors i joves.
Una altra investigació publicada aquest mateix mes vincula la pol·lució del trànsit amb riscos durant l'embaràs que afectarien el desenvolupament dels nadons, i un altre treball d'IsGlobal assegura que viure lluny de la contaminació afavoreix la salut. De fet, aquesta recerca confirma que si s'augmenta un 2% la vegetació a 500 metres d'un habitatge es redueix fins a un 4% el risc de morir prematurament.
Inhibició de l'Ajuntament i inacció de la Generalitat
L'evidència doncs hi és però no així les accions de les administracions per protegir la salut dels ciutadans. A queixes presentades per veïns sobre la situació de la C-1413 l'Ajuntament de Rubí va respondre que aquest tema no és responsabilitat seva, ja que la via depèn del govern català. No li importa doncs al nostre ajuntament que la carretera creui la ciutat de punta a punta i que ciutadans de Rubí estiguin exposats al perjudici de la contaminació que genera?
I pel que fa a la Generalitat, en resposta a al·legacions del Síndic de Greuges de Catalunya, el Departament de Territori va respondre que la situació de la C-1413 al seu pas per la nostra ciutat és la idònia. És a dir, per Territori és normal que es permeti una velocitat de 70 quilòmetres hora prop de zones habitades, que no hi hagi ni passos de vianants ni semàfors ni voreres i que els camions puguin aparcar lliurement al voral posant en perill persones, ciclistes i els mateixos cotxes.
I què significaria, en canvi, pacificar la comarcal al seu pas per Rubí? A mitjà termini suposaria, per exemple, tenir una carretera amb pas de vehicles reduït a banda i banda, amb velocitat limitada i restricció de pas de vehicles pesants. També podria ser una via amb voreres, semàfors i espais enjardinats per a vianants, i amb carrils bici per garantir una mobilitat més sostenible i menys contaminant.
Calen accions ràpides
Ara bé, actuar sobre aquesta via és urgent i a curt termini ja es podrien engegar algunes accions com ara desviar els camions pel polígon de Cova Solera entre aquesta rotonda i la de Ca Vallhonrat, posar passos per a vianants, limitar la velocitat o, fins i tot, dispensar del pagament del peatge de la C-16 els vehicles que es traslladin de manera habitual entre Rubí i Terrassa, una mesura que Territori ja ha aprovat al Bages i que descarregaria de trànsit la comarcal.
Es tracta d'un canvi de prioritats que segur que al principi pot tenir detractors, però que l'experiència d'altres ciutats demostra que a mitjà termini aconsegueix suports de manera exponencial. I al cap de poc temps són una majoria els ciutadans satisfets i que demanen més accions d'aquest tipus.
Seguir l'exemple de París
Perquè en definitiva es tracta de recuperar les ciutats per a les persones.
París, una de les grans urbs europees, ho ha tingut clar i els parisencs han vist com en relativament poc temps la seva ciutat ha passat de tenir rotondes de 3 carrils només per a cotxes a vies d'un sol carril amb espais enjardinats per a persones, zones de pas exclusiu de bicicletes i àrees de passeig destinades exclusivament als vianants. Estan experimentant el que és convertir una gran ciutat pensada per als vehicles privats en una altra on es prioritzen les zones de gaudi públic, els espais verds i, en últim terme, les persones.
I si París ho està fent, no seria també possible implementar aquesta filosofia urbana a Rubí? Crec que és només una qüestió de valentia política i, per tant, de si donem la nostra confiança a polítics valents com l'alcaldessa de París o a responsables polítics incapaços d'arriscar i d'engegar projectes ambiciosos en benefici de tots. Potser caldria reflexionar-hi ara que venen eleccions. Al cap i a la fi, ens hi juguem la salut.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram . També ens pots contactar i enviar informació de la ciutat des d'aquest formulari.