contingut promocionat
logo ronda tot rubi

 

CDA Triodos. Qüestions pràctiques i com reclamar

A Col·lectiu Ronda continuem el camí judicial per tal que les persones tenidores de CDA puguin recuperar els seus diners

Ja han passat més de dos anys des que Triodos Bank va tancar definitivament el seu mercat intern dels Certificats de Dipòsits d'Accions (CDA) i va migrar els títols a un mercat extern multilateral per poder negociar-los a través de la plataforma Captin, que està experimentant un volum de transaccions extraordinàriament baix. I és que la major part de les persones que van confiar en aquest banc neerlandès amb segell ètic i van deixar bona part dels seus estalvis als CDA, un producte financer molt similar a les participacions preferents, han vist com no podien recuperar els seus diners o que si optaven per vendre'ls al nou mercat la devaluació era constant. A Col·lectiu Ronda continuem el camí judicial per tal que les persones tenidores de CDA puguin recuperar els seus diners. Com està la situació actualment? Què en podem esperar? Com es pot reclamar si encara no ho hem fet?


En quin estat es troben les demandes judicials presentades?

Ja fa dos anys que a Col·lectiu Ronda vam començar a interposar les primeres demandes judicials, i actualment comptem amb més d'un centenar de sentències dictades per jutjats de primera instància que han resultat favorables. Tot i que algunes sentències són favorables als interessos del banc, el cert és que des de fa un temps la majoria anul·len o resolen els contractes de compra de CDA i condemnen Triodos Bank a tornar l'import invertit amb els seus interessos legals. Tot i això, totes les sentències han estat recorregudes en apel·lació a les Audiències Provincials i en els pròxims mesos es començaran a resoldre en segona instància. Fins i tot sembla probable que el debat acabi sent elevat al Tribunal Suprem perquè fixi jurisprudència de forma definitiva, cosa que pot trigar encara força anys.


Puc vendes els meus CDA mentrestant?

Sí, el fet de donar-se d'alta a la plataforma Captin, i fins i tot vendre els CDA no és impeditiu per poder posteriorment demandar al banc per la diferència entre l'import de la compra i el de la venda. Una situació molt similar ja la van viure els accionistes afectats de Bankia fa dotze anys, i el Tribunal Suprem va concloure que la venda de les accions no implicava ni conformitat i, ni de bon tros, la renúncia a les accions judicials.


Quant temps tinc per demandar?

En aquest tipus de reclamacions exercim habitualment dos tipus d'accions judicials. Una de nul·litat dels contractes, sotmesa a un termini de quatre anys, i una altra de resolució contractual i danys i perjudicis sotmesa a un termini de deu anys a Catalunya i de cinc anys a la resta de l'Estat. A més, a aquests terminis cal sumar-li la pròrroga de vuitanta-dos dies del «Decreto Covid» pel qual es van suspendre tots els terminis de prescripció. Al nostre parer, aquest termini l'hem de computar des del dia 21 de desembre de 2021, moment en què Triodos Bank va publicar el tancament del mercat i la devaluació dels títols i, per tant, en què es van materialitzar els danys patrimonials als afectats. També és en aquesta data quan va anunciar la intenció de migrar els títols a un mercat extern de negociació multilateral, tot això en contra del que estipulen els prospectes informatius d'emissió dels CDA.


Costos judicials i accés a la justícia gratuïta

En aquestes demandes cal diferenciar entre els costos propis i els del contrari. La regla general és que qui perd el judici ha de pagar a qui guanya els costos que hagi suportat (advocat i procurador). Però si la demanda la interposa una associació de consumidors en representació de la persona demandant aleshores aquests costos s'anul·len. La nostra legislació permet a les organitzacions de consumidors degudament registrades actuar en defensa i representació de les persones associades. En aquest cas, es reconeix a les associacions legitimades l'anomenat benefici de la justícia gratuïta, amb la qual cosa es desactiva el risc per als socis de l'organització de ser condemnades a abonar les costes en cas d'obtenir una resolució desfavorable.

Si encara no heu interposat demanda i voleu fer-ho amb Col·lectiu Ronda, us informem que podeu iniciar el tràmit per mitjà de dues associacions de consumidors amb les quals hem arribat a un acord: l'associació IDC (Informar, Defensar, Canviar), una organització de consumidors de nova creació amb àmbit d'actuació a Catalunya i ASUFIN, Asociación de Usuarios Financieros, d'àmbit estatal. Així us podeu sentir més protegits i protegides a l'hora de reclamar.

Contacteu amb nosaltres si necessiteu més informació o voleu iniciar el procés de reclamació. O envieu un correu a consultesjuridic@cronda.coop.

  Demana cita, ara!

Més informació