La província de Barcelona és un territori ampli, densament poblat i molt divers. Està formada per grans ciutats, com l’Hospitalet de Llobregat, Badalona, Terrassa o Sabadell, i també per molts municipis rurals i petits, com Gisclareny, Fígols o Sant Jaume de Frontanyà. Aquesta realitat diversa i complexa és un repte per garantir serveis bàsics i nous drets de ciutadania a tota la població, i la Diputació de Barcelona ho fa possible a través de diferents serveis mòbils.
Alguns d’aquests serveis tenen ja una llarga història i són molt coneguts pels habitants de molts pobles i ciutats, com els bibliobusos —en marxa des de fa més de 65 anys—, les unitats mòbils d’informació al consumidor (UMIC) —des del 1996—, i la teleassistència —des del 2005—. D’altres són recents i aporten solucions a problemàtiques noves, com és el cas del servei de caixer mòbil.
Teleassistència: seguretat, tranquil·litat i companyia
L’atenció a les persones grans és un dels grans reptes de la nostra societat. Cada vegada es gaudeix de més temps de vida i s’ha de poder fer amb tranquil·litat, seguretat i qualitat. La Diputació de Barcelona, en col·laboració amb els ajuntaments de la província, ofereix des del 2005 el Servei Local de Teleassistència, un servei d’atenció domiciliària que garanteix seguretat i dona tranquil·litat i acompanyament, les 24 hores del dia i els 365 dies de l’any, a persones en situació de risc per raons d’edat avançada, de solitud, de fragilitat, de salut, de discapacitat o de dependència, i que, quan ho necessiten, s’apropa a casa seva.
Les persones usuàries del servei disposen d’un penjoll amb un botó vermell, un dispositiu senzill que els permet demanar ajuda ràpidament davant de qualsevol imprevist que els succeeixi a casa. El centre d’atenció rep una trucada tan bon punt es prem el botó i, segons la valoració que fa, envia una de les 42 unitats mòbils de teleassistència, deriva a emergències o simplement atén la consulta. Actualment, aquest és el servei amb major cobertura a la província: gairebé el 14% de la població més gran de 65 anys i més del 36% dels de 80 anys o més en gaudeixen. Fins al setembre d’aquest any el servei va fer 1.443.064 trucades i es van atendre 615.897 avisos. Aquest servei ofereix, a més, companyia a persones que pateixen soledat no desitjada, i cada dia atén una mitjana de 50 persones que premen el dispositiu només per xerrar una estona.
En aquests moments el servei està en procés de digitalització amb l’objectiu d’avançar cap a una teleassistència que sigui capaç de predir necessitats i situacions de risc. També s’està fent la instal·lació gratuïta de sensors en habitatges de persones grans usuàries del servei, que ajudin a detectar canvis en els seus hàbits com a conseqüència del seu deteriorament cognitiu o de problemes de salut.
Les persones usuàries del Servei Local de Teleassistència disposen d’un dispositiu per utilitzar en cas d’emergència. FOTO: Josep Cano / Diputació de Barcelona
Servei de caixer mòbil
La Diputació de Barcelona va posar en marxa el passat mes d’abril el servei de caixer mòbil per a aquelles persones que viuen en municipis de fins a 5.000 habitants on no hi ha ni oficina bancària ni caixer automàtic. Des d’aleshores, 96 municipis i 58.000 persones poden treure diners en efectiu amb qualsevol targeta de dèbit, de crèdit o de prepagament, amb independència de l’entitat amb què tinguin el seu compte bancari. A través de rutes programades, el caixer mòbil recorre les poblacions amb la freqüència d’una o dues vegades al mes, i s’hi està aturat uns 20 minuts aproximadament per oferir el servei.
El caixer mòbil està homologat i compta amb totes les mesures de seguretat i amb el personal necessari; un tècnic atén de manera personalitzada les persones usuàries si els cal ajuda.
Els 96 ajuntaments beneficiats per aquest nou servei han participat de manera activa en la seva posada en marxa i n’han decidit la ubicació més adequada, atenent les necessitats dels veïns i veïnes.
El caixer mòbil arriba als municipis de fins a 5.000 habitants que no disposen de serveis bancaris. FOTO: Xavier Subias / Diputació de Barcelona
Bibliobús, un servei per acostar la cultura a tothom
La Diputació de Barcelona ofereix el servei de biblioteca pública al 98% de la població de la província. Per fer-ho compta amb una xarxa amb 235 biblioteques públiques molt ben valorades, i amb 12 bibliobusos que arriben a 138 pobles i atenen a més de 169.000 habitants. El març del 2023 es van incorporar dos nous vehicles més lleugers, que tenen una major flexibilitat i millor mobilitat, i que han permès cobrir la totalitat de les comarques del Bages, el Berguedà i l’Anoia, arribant a municipis de menys de 300 habitants on abans no s’hi prestava el servei.
Els bibliobusos treballen en xarxa, integrats dins d’una zona bibliotecària, i compten amb el suport d’una biblioteca central. Ofereixen una gran varietat de serveis i posen a l’abast dels veïns i veïnes dels municipis documents de tota mena: llibres, audiovisuals, revistes, diaris, etc. Permeten l’accés al catàleg Aladí de la Xarxa de Biblioteques Municipals, amb prop de 900.000 títols diferents i més d’11 milions de documents, que es poden sol·licitar, si cal, a través del préstec interbibliotecari. A més, tenen un paper molt actiu en la dinamització cultural del territori, amb la programació d’activitats per fomentar la lectura entre el públic infantil i l’adult.
El bibliobús Pedraforca dona servei a les poblacions del Berguedà. FOTO: Diputació de Barcelona
Informació sobre drets en matèria de consum, a la porta de casa
Un altre servei ofert per la Diputació de Barcelona són les unitats mòbils d’informació al consumidor —les UMIC—, que viatgen per tota la província visitant els municipis de menys de 20.000 habitants per garantir que, fins i tot a les localitats més petites i allunyades, les persones puguin accedir als serveis d’informació al consumidor.
Les UMIC permeten a la ciutadania conèixer i exercir, des de la proximitat, els seus drets com a persones consumidores. També faciliten material informatiu i consells sobre alguns dels temes més consultats, per exemple, com estalviar en les factures d’aigua, de gas o d’electricitat, o les clàusules en contractes hipotecaris o amb empreses de telefonia mòbil. És un servei gratuït que atén presencialment i també de forma telemàtica.
Les UMIC ofereixen a la ciutadania informació sobre drets en matèria de consum. FOTO: Diputació de Barcelona
Aquests quatre serveis són exemples del model de cooperació de la Diputació de Barcelona amb els municipis de la província, que posa en el centre les necessitats de la ciutadania, l’equilibri territorial i la lluita contra les desigualtats.
Més informació a www.diba.cat/web/ens-movem-per-tu